SPIS TREŚCI
Spis treści
Wstęp 7
Omawiane zagadnienia 12
Przegląd dotychczasowych badań 17
Podziękowania 24
Rozdział I. Polityka a uczelnie – w stronę teorii 27
1. Wyższe wykształcenie jako dobro prywatne i dobro publiczne 29
2. Polityka wobec szkolnictwa wyższego a polityka publiczna 36
2.1. Modele kształtowania polityki publicznej Charlesa E. Lindbloma i Davida Eastona 37
3. W stronę teorii i metody badania polityki wobec szkolnictwa wyższego? 42
4. Polityka publiczna a administracja – koncepcja Woodrowa Wilsona 48
5. Inwestycje w szkolnictwo wyższe a rozwój gospodarczy 51
6. Pytanie o metodę 53
Rozdział II. Czasy kolonialne – powstanie pierwszych uczelni i ich relacje z władzami 55
1. Harvard College 58
2. College of William and Mary 64
3. Yale College 69
4. King’s College (Columbia University) 74
5. Dartmouth College 78
6. Podsumowanie 83
Rozdział III. Narodowy Uniwersytet Stanów Zjednoczonych – niezrealizowana idea 87
1. Uniwersytet Narodowy – początek idei 89
2. George Washington i Uniwersytet Narodowy 92
3. Niezrealizowany plan Washingtona 100
4. Bez planów, bez działań 101
5. James Madison i powrót idei narodowego uniwersytetu 107
6. Zmierzch Narodowego Uniwersytetu Stanów Zjednoczonych 113
Rozdział IV. Ziemia dla szkół 115
1. Ziemia dla szkół – początki 117
2. Pierwsze propozycje wyzyskania ziemi na potrzeby uczelni 127
3. Justin Smith Morrill i Land Grant Act 133
4. Pierwsza próba przyjęcia ustawy – dyskusje w Senacie i prezydenckie weto 144
5. Land Grant Act of 1862 152
6. Land Grant Act a polityka 156
Rozdział V. Nie tylko ziemia 161
1. Pierwsze starania o federalne wspieranie badań naukowych w rolnictwie 165
2. Hatch Act i jego znaczenie dla szkolnictwa 173
3. Pieniądze dla uczelni – druga ustawa Morrilla 179
4. Stany, koledże i korzyści 189
Zakończenie 191
Wpływ dziewiętnastowiecznych rozstrzygnięć na współczesne szkolnictwo wyższe 192
Tworzenie instytucjonalnego wsparcia dla szkolnictwa wyższego 195
Miejsce federacji i stanów w dziewiętnastowiecznej polityce publicznej 199
Cykle wprowadzenia zmian w federalnej polityce wobec szkolnictwa wyższego 203
Bibliografia 205
Dokumenty i zbiory dokumentów 205
Akty prawne 205
Projekty ustaw, raporty, memoriały przedstawione w Kongresie 206
Zbiory dokumentów 211
Inne materiały źródłowe (pamflety, pamiętniki, artykuły, wystąpienia) 212
Opracowania 213
Artykuły 222
Źródła internetowe 228
Aneksy 229
James Buchanan, Informacja przesłana do Kongresu, uzasadnienie prezydenckiego weta Do Izby Reprezentantów Stanów Zjednoczonych 229
Ustawa przekazująca grunty publiczne niektórym Stanom, które mogą utworzyć koledże służące pożytkowi rolnictwa i mechaniki tak zwana pierwsza ustawa Morrilla] 235
Ustawa o utworzeniu rolniczych stacji eksperymentalnych, we współpracy z koledżami utworzonymi w niektórych stanach na podstawie przepisów ustawy przyjętej 2 lipca 1862 roku [tak zwana ustawa Hatcha] 237
Ustawa o przekazaniu części zysków ze sprzedaży gruntów publicznych w celu pełniejszego uposażenia oraz wsparcia koledżów działających na rzecz rolnictwa i mechaniki, utworzonych na podstawie aktu Kongresu przyjętego 2 lipca 1862 roku [druga ustawa Morrilla] 239