Kilkanaście lat temu stworzenie w strukturze instytucji kościelnej stanowiska rzecznika prasowego wydawało się być równoznaczne z marnotrawieniem sił i środków. Wśród spraw podejmowanych przez kurie diecezjalne, zgromadzenia zakonne, stowarzyszenia czy grupy, działające przy Kościele relacje z mediami stawiane były co najmniej na drugim (żeby nie powiedzieć trzecim czy czwartym miejscu). To, co kiedyś było zbyteczne, dziś staje się koniecznością. Kościół zrozumiał, że prowadząc swoją działalność nie może lekceważyć zasad, obowiązujących w świecie.
Stąd dziś niemal wszyscy polscy biskupi i przełożeni zakonni mianują wybrane osoby swoimi rzecznikami prasowymi. Już samo określenie tej funkcji może być mylące. Może bowiem sugerować, iż głównym zadaniem rzecznika jest troska o relację diecezji/zakonu z przedstawicielami środków społecznego przekazu. Tymczasem wyzwań, jakie stają przed nim jest znacznie więcej. O nich między innymi traktuje niniejsza pozycja, a dzięki temu, że wyszła spod pióra osób, które nie tylko od strony teoretycznej, ale przede wszystkim praktycznej znają kulisy pracy rzecznika instytucji kościelnej, pokazuje jak owym wyzwaniom stawić czoła. Przywoływane przykłady i sposoby rozwiązywania konkretnych casusów pomogą Czytelnikowi uczyć się „na błędach” popełnianych przez innych. Autorzy dzielą się chętnie wiedzą i doświadczeniem, a język publikacji sprawia, że stanowi ona swoistego rodzaju przewodnik po świecie rzecznika prasowego.
Zagadnienia teoretyczne są tu ilustrowane interesującymi przykładami z życia wziętymi, i to bezpośrednio z praktyki zawodowej. Autorzy podpowiadają, co powinni robić rzecznicy prasowi instytucji kościelnej, by nie tracili zaufania społecznego i nie zaszkodzili nieprzemyślanym słowem wizerunkowi tych, których reprezentują.
Prof. dr hab. Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II
Niniejsza publikacja stanowi elementarną lekturę dla rzeczników prasowych instytucji kościelnych. Autorzy przelali swoje wieloletnie doświadczenie na karty książki i wykazali się dużą znajomością środowiska ich pracy – wspólnoty Kościoła oraz mediów.
Ks. prof. nadzw. dr hab. Józef Kloch, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
Robert Nęcek – ksiądz archidiecezji krakowskiej, doktor habilitowany nauk społecznych, kierownik Katedry Edukacji Medialnej w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II. Konsultor Rady ds. Środków Społecznego Przekazu Konferencji Episkopatu Polski. W latach 2005–2016 rzecznik prasowy Archidiecezji Krakowskiej. Otrzymał nagrodę rektora UPJPII za wybitne osiągnięcia dydaktyczne i organizacyjne (2010, 2017). Autor licznych artykułów naukowych opublikowanych w Polsce, Niemczech, Austrii, na Słowacji, w Hiszpanii i książek wydanych w Polsce i we Włoszech. Wyróżniony medalem Mater Verbi oraz Złotą Odznaką św. Floriana Mazovia II klasy za wyjątkową skuteczność i kompetencje medialne. Laureat Feniksa Specjalnego 2017.
Rafał Kowalski – ksiądz archidiecezji wrocławskiej, doktor nauk teologicznych, adiunkt w Katedrze Komunikacji Religijnej Instytutu Nauk Społecznych Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu. Wykładowca homiletyki, teorii komunikacji i edukacji medialnej. Prowadzi ćwiczenia z alternatywnych metod rozwiązywania sporów oraz wykorzystania mediów w edukacji. Był zastępcą redaktora naczelnego Dolnośląskiego Pisma Katolickiego „Nowe Życie” oraz dyrektorem wrocławskiego oddziału „Gościa Niedzielnego”. Od 2013 roku dyrektor Wydziału Komunikacji Społecznej Wrocławskiej Kurii Metropolitalnej oraz rzecznik prasowy metropolity wrocławskiego, a od 2017 roku prezes Grupy Medialnej Johanneum.