We współczesnym dyskursie naukowym badanie przeszłości, nie jest już wyłącznie domeną historyków. Minione dzieje wciąż oddziałują na teraźniejszość, pozostają z nią w ciągłej relacji przyjmując rozmaite formy. Taki punkt widzenia stał się motywem przewodnim publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego – Przeszłość we współczesnej narracji kulturowej. Studia i szkice kulturoznawcze.
Redakcja: Piotr Biliński
Tytuł: Przeszłość we współczesnej narracji kulturowej. Studia i szkice kulturoznawcze. Tom 1
Rok wydania: 2011
Miejsce wydania: Kraków
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Liczba stron: 188
ISBN: 978-83-233-3236-7
Wydarzenia historyczne zarówno te sprzed wieków, jak i całkiem niedawne stały się pretekstem do refleksji na temat sposobów przedstawiania przeszłości we współczesnych narracjach kulturowych. Prezentowane w zbiorze analizy charakteryzują się dużą różnorodnością i zostały przeprowadzone przez historyków, socjologów oraz filologów, zarówno doświadczonych, jak i młodych naukowców.
Recenzowana praca to pierwszy tom monografii, która jest pokłosiem projektu Przeszłość we współczesnej narracji kulturowej. Inicjatorem tego przedsięwzięcia był zmarły w ubiegłym roku Andrzej Pankowicz - profesor UJ, kierownik Katedry Teorii i Historii Badań Kulturoznawczych. Widział on potrzebę namysłu nad metodami przekazu historycznego, szczególnie dziś w dobie technologii cyfrowych i nowych narzędzi komunikacyjnych.
Z pewnością to zamierzenie udało się zrealizować, czego owocem jest niniejsza książka. Lektura pracy może być w pewien sposób zaskakująca, prezentowane są w niej bowiem artykuły odnoszące się z jednej strony do filozofii dziejów ale też analizujące internetowe fora dyskusyjne o tematyce historycznej. Tak duże spektrum zainteresowań wymaga przynajmniej próby ich usystematyzowania.
W pierwszej części publikacji znajdują się "(...) teksty ściśle historyczne z uwagi na metodę lub przedmiot podjętego zagadnienia." (s.8), w drugiej natomiast te, dla których nie sposób wyznaczyć wspólny mianownik, co zresztą potwierdza szeroki zakres zainteresowań badaczy narracji kulturowych.
Tom otwiera artykuł prof. Pankowicza traktujący o wertykalnym wymiarze historii i silnie nawiązujący do chrześcijańskich korzeni Europy i myśli Jana Pawła II. Dalej możemy poznać główne założenia metodologiczne badania przeszłości z punktu widzenia historyka idei (E. Śnieżynska – Stolot) i kulturoznawcy (T. Paleczny). Dwa teksty poświęcone są wykorzystaniu metod oral history w poznaniu minionych wydarzeń lub ich współczesnej recepcji. Tę część "historyczną" uzupełniają refleksje Pawła Cieślarka o myśli, słabo znanego w Polsce, Christophera Lascha i jego krytyce kultury oraz praca traktująca o wojnie trzydziestoletniej i jej miejscu w tradycji i kulturze czeskiej. Kolejne dwa rozdziały prezentują dość wyrafinowane teksty Krzysztofa Obremskiego i Pawła Bohuszewicza. W pierwszym z nich autor krytycznie ocenia tworzący sie w pewnych środowiskach koncept nowego mesjanizmu, który czerpie z tragicznych wydarzeń katastrofy lotniczej pod Smoleńskiem w 2010 r., w drugim natomiast, Bohuszewicz przedstawia prawicowy neosarmatyzm w twórczości Krzysztofa Kohlera. Z tymi pracami kontrastuje artykuł Elżbiety Więcek, która prezentuje historię ewolucji wizerunku Smoka Wawelskiego. Z pozoru niezbyt poważny problem, staje się przyczynkiem do rozważań nad postrzeganiem symboli i zmian, jakie zachodzą na tym polu. Warte uwagi są również trzy ostanie teksty traktujące o wykorzystaniu Internetu i jego narzędzi do kształtowania narracji o przeszłości. Andrzej Radomski wskazuje tutaj na szeroko rozumiany "remiks" zdigitalizowanych artefaktów jako nowe metody przedstawiania historii. Marek Kazimierczak analizuje natomiast obecność tematyki Holokaustu i Auschwitz w Web 2.0. Ów "technologiczny" wątek dopełnia praca Wojciecha Mazura dotycząca internetowych historycznych forów dyskusyjnych.
Praca pod redakcją Piotra Bilińskiego charakteryzuje się dużą różnorodnością, co jest jej niewątpliwym atutem. Wzmiankowane wcześniej artykuły to teksty stricte naukowe, eseistyczne, oparte na klasycznych źródłach pisanych, ale też odnoszące sie do tych, coraz popularniejszych cyfrowych. Ta struktura pozwala polecić książkę zarówno naukowcom, jak i pasjonatom szeroko rozumianych badań nad przeszłością. Przeplatają się tutaj zarówno teksty o zacięciu filozoficznym (Pankowicz, Bohuszewicz), z tymi "lżejszymi", choć nie mniej ważnymi o historii "zwykłych" ludzi (Rokicki, Biliński). Szczególnie cenne wydają się być prace, które podejmują próbę refleksji nad wpływem nowych technologii i środków przekazu na przedstawianie wydarzeń z czasów minionych. Publikacja stanowi ważny głos w tym stosunkowo nowym lecz dynamicznie rozwijającym się obszarze badań kulturoznawczych.0.00 zł