Zaproponowana tu lektura traktatów oraz esejów Miłosza z lat 1948-1959 uwzględnia zarówno analizę znaczących odniesień do pism Conrada obecnych w poezji autora Traktatu moralnego jak też analizę podejmowanych przezeń w esejach prób interpretacji utworów pisarza. Modyfikują one zarówno wydźwięk powojennej twórczości samego Miłosza jak też obraz polskiej recepcji Conrada z tego okresu. Odniesienia do bogatej literatury krytycznej dotyczącej pisarza – umożliwiają zaś czytelnikom bieżącą konfrontację tworzonego przez Miłosza, osobistego wizerunku Conrada, z ustaleniami amerykańskich, brytyjskich, francuskich oraz polskich badaczy twórczości pisarza.
W późniejszej twórczości poety pojawią się inni partnerzy poszukiwania „nagiej prawdy” o świecie i życiu człowieka, reprezentujący odmienne punkty widzenia. Nazwisko Conrada oraz jawne i ukryte cytaty, aluzje i reminiscencje z jego dzieł powracać jednak będą nadal w tekstach Miłosza – choć w mniej wyrazistej i skondensowanej postaci niż w traktatach i szkicach opublikowanych w latach 1948-1959.
Jolanta Dudek jest profesorem na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie studiowała filologię polską. Po uzyskaniu doktoratu na UJ (Liryka Kazimierza Wierzyńskiego z lat 1951 - 1969), studiowała literaturę porównawczą na Uniwersytecie w Oxfordzie, gdzie uzyskała drugi doktorat (The Poetics of W.B. Yeats and K. Wierzyński. A Parallel). Habilitowała się pracą o poezji Miłosza („Gdzie wschodzi słońce i kędy zapada”. Europejskie Korzenie Poezji Czesława Miłosza). Od roku 2006 jest kierownikiem Ośrodka dokumentacji i badania twórczości Josepha Conrada na Wydziale Polonistyki UJ oraz redaktorem naczelnym czasopisma Yearbook of Conrad Studies (Poland). Interesuje się XX-wieczną poezją polską i anglojęzyczną. Opublikowała m.in. książki o poezji K. Wierzyńskiego, W. B. Yeatsa, W. Blake’a, Cz. Miłosza, T.S. Eliota, Z. Herberta, T. Różewicza i E. Pounda.0.00 zł