SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie 13
1.1. Prawo wyższe, konstytucjonalizm, rządy prawa 13
1.2. Początki zachodniej tradycji rządów prawa wyższego 33
2. Konstytucjonalizm starożytnego Izraela 37
2.1. Yahveh Izraela, koniec fatalizmu historycznego i zakaz idolatrii władzy politycznej 37
2.1.1. Nadanie Prawa i Przymierze z Bogiem Będącym 37
2.1.2. Starożytne kontrakty a Prawo Mojżeszowe 39
2.2. Biblia a realia monarchii Izraela 42
2.2.1. Prawo Yahveh a problem praktyki ustrojowej 42
2.2.2. Sankcja religijna a państwo Izraelitów 44
2.2.3. Lud Prawa i Świątyni 45
2.3. Prorocy, wyzwania idolatrii a legitymowana wspólnota Izraela 51
2.4. Koniec amoralnej tyranii kosmosu i amoralnej tyranii politycznej 58
2.4.1. Religia Izraela a podmiotowość polityczna ludu 58
2.4.2. Krach struktur doczesnych Izraela i uratowanie depozytu Prawa i Objawienia 63
2.5. Stworzenie, normatywna pustka natury a koniec idolatrii władzy politycznej 70
3. Konstytucjonalizm starożytnej Grecji 77
3.1. Grecka paideia a świat polityczny jako świat wspólnoty moralnej 77
3.2. Grecki nomos – jego cechy i przemiany 81
3.3. Antygona, nomoi a grecka koncepcja kosmologiczna 85
3.4. Odrzucenie prawomocności natury a uniwersalistyczny porządek moralny 93
3.5. Ustrój polityczny, prawo wyższe i jego antydespotyczna rola 96
3.5.1. Reformy Solona, eunomia i wprowadzenie formalnej równości w prawie 96
3.5.2. Izonomia jako gwarancja równowagi prawnej i politycznej 103
3.5.3. Demokracja a cnota obywatelska 107
3.6. Instytucjonalne zabezpieczenia demokracji jako wspólnoty politycznej 112
3.6.1. Trybunał Ludowy i specyfi ka sporów sądowych elit ateńskich 112
3.6.2. Nomos a psephisma 115
3.6.3. Graphe paranomon 117
3.7. Demokracja ateńska i „dobry” ustrój polis – Arystoteles 121
3.8. Zmierzch myśli greckiej, hellenizm i konsekwencje ustrojowe myśli poarystotelesowskiej 136
3.9. Znaczenie konstytucjonalizmu starożytnej Grecji 140
4. Konstytucjonalizm starożytnego Rzymu 145
4.1. Państwo rzymskie i jego wkład w myśl nad prawem wyższym 145
4.2. Od prawa religijnego fas do ius i lex. Stoicy a prawo naturalne 146
4.3. Cyceron o prawie naturalnym i prawie państwa. Cyceron a Arystoteles 151
4.4. Ius civile, ius gentium a poszukiwanie rozumu uniwersalnego 158
4.5. Procedury kontroli treści prawa w dobie Republiki Rzymskiej 161
4.6. Dominat, Kodeks Justyniana a kwestia związania imperatora prawem 164
4.7. Specyfika reskryptów cesarskich jako prawa wiążącego najwyższego prawodawcę 166
5. Konstytucjonalizm średniowiecza – Christianitas 169
5.1. Chrześcijańska paideia 169
5.2. Zwyczaj jako zastane prawo wyższe 173
5.3. Chrześcijański Logos-Chrystus, sumienie ludzkie a wtórny charakter władzy politycznej 175
5.4. Państwo Boże św. Augustyna, sacrum i profanum a dychotomia między religią a polityką 180
5.5. Charakter prawa naturalnego średniowiecza 204
5.6. Średniowieczna władza monarsza i jej ograniczenia, powstanie „uczonej konstytucji” ius commune 207
5.7. Prawo naturalne a granice legitymowanej władzy 219
5.8. Święty Tomasz z Akwinu 230
5.9. „Sieciowość” Christianitas a strukturalne ograniczenia władzy politycznej 237
5.9.1. Idea frankońskiej monarchii chrześcijańskiej, jej obalenie w okresie sporu o inwestyturę a rządy prawa konkordatu wormackiego 237
5.9.2. Metoda scholastyczna 245
5.9.3. Istota władzy feudalnej a prawa osobiste jednostki 248
6. Konstytucjonalizm common law 257
6.1. Prawa średniowiecznej Anglii, ich specyfi ka i rola sądów common law 257
6.2. Lex terrae a problem legitymacji władzy królewskiej po 1066 r. 258
6.3. Jurysdykcja królewska i system rytów (writs) 259
6.4. Sądy monarsze – common law jako źródło prawa Anglii 260
6.5. Lex terrae jako ograniczenie władzy królewskiej 262
6.6. Inns of Court jako zaczątek artifi cial reason 267
6.7. Jurysdykcje konkurencyjne dla sądów common law: sądy koncyliarne, prerogatywy i sądy equity 269
6.8. Prawodawstwo Parlamentu a suwerenny „rozum prawniczy” common law 270
6.8.1. Statuty i uznaniowa metoda wykładni 271
6.8.2. Interpretacja słusznościowa 273
6.8.3. Orzekanie contra legem i desuetudo ustaw 275
6.8.4. Doktryna niezależności sądów królewskich a władza monarchy 275
6.8.5. „Rozum” w orzeczeniach sądów monarszych 277
6.8.6. Proces Thomasa More’a a obrona „sieciowego” charakteru władzy 281
6.8.7. „Rozum” u Fortescue, Saint Germaina i Plowdena 284
7. Konstytucjonalizm nowożytny – pierwszy etap rozwoju – Anglia 289
7.1. Nowożytna polityka, doktryna suwerenności monistycznej a ustrój zrównoważony 289
7.1.1. Jean Bodin a kontynuacja tradycji średniowiecznej 289
7.1.2. Zmiana paradygmatu i intelektualne zerwanie z dziedzictwem Christianitas. Nowoczesność a polityka 293
7.1.3. Machiavelli i Kartezjusz 296
7.1.4. Człowiek i państwo bez Boga i chrześcijaństwa według Tomasza Hobbesa 300
7.1.5. John Locke i próba zbudowania via media liberalizmu 304
7.1.6. Totalitarna destrukcja i utopia „stanu natury” Rousseau 305
7.2. Suwerenność, zrównoważona konstytucja i sądy królewskie 313
7.2.1. „Starożytna konstytucja” Anglii i jej ewolucja 314
7.2.2. Narodziny nowoczesnej idei suwerenności a słabość koncepcji ustroju zrównoważonego w czasach Tudorów i Stuartów 316
7.2.3. Poszukiwanie nowych rozwiązań ustrojowych. Wolność a własność w systemie common law 322
7.2.4. Suwerenność, rządy suwerennego prawa a sądy common law w ramach ustroju zrównoważonego 325
7.3. Suwerenność woli politycznej czy suwerenność prawa? Parlament, monarcha i sądy królewskie w Anglii przed rewolucją 1640–1660 335
7.3.1. Parlament jako źródło niepodzielnej suwerenności, spory z sądami common law a balanced constitution 335
7.3.2. Spory króla z sądami common law w kontekście balanced constitution 340
7.3.3. Poglądy Edwarda Coke’a na rolę judykatury a źródła nowoczesnego konstytucjonalizmu 345
7.4. „Rozum prawniczy” common law i „starożytna konstytucja” Anglii jako formy prawa wyższego 349
7.4.1. Rozum prawniczy – artifi cial reason i dorobek Edwarda Coke’a 349
7.4.2. Coke a konstytucjonalizacja common law 355
7.4.3. Wiara w „pradawność” common law a szczególna pozycja sędziów monarszych jako gwarantów ustroju Anglii i praw Anglików 358
7.5. Konstytucyjne znaczenie precedensu w sprawie doktora Bonhama 362
7.5.1. Rozumowanie i argumentacja Coke’a w sprawie Bonhama 362
7.5.2. Tradycja i nowoczesność w rozumowaniu Coke’a 368
7.5.3. Ewolucja poglądów Coke’a odnośnie do Parlamentu i roli sądów królewskich 373
7.5.4. Poglądy sądów królewskich wobec konkurencyjnych dla „starożytnej Konstytucji” roszczeń o suwerenność 376
7.5.5. Wkład Coke’a w naukę i praktykę konstytucjonalizmu 378
7.6. Wpływ sprawy doktora Bonhama na angielskie orzecznictwo i poglądy prawne XVII–XVIII w. 383
7.6.1. Kontynuacja i porzucenie ratio decidendi sprawy Bonhama w Anglii XVII w. 383
7.6.2. Odpowiedzialność Parlamentu w świetle myśli prawno-politycznej epoki rewolucji angielskich 390
7.6.3. Teorie odpowiedzialności Parlamentu 393
7.6.4. Myśl Matthew Hale’a i jego polemika z Hobbesem 397
7.6.5. John Locke i odpowiedzialność Parlamentu 400
7.6.6. Problem supremacji i odpowiedzialności Parlamentu w osiemnastowiecznej Anglii 402
7.6.7. William Blackstone a suwerenna władza Parlamentu angielskiego 404
7.6.8. Wigowie, despotia większości parlamentarnej a prawa mniejszości 410
8. Konstytucjonalizm nowożytny – drugi etap rozwoju. Kolonie amerykańskie 413
8.1. Amerykańska droga do nowoczesnego konstytucjonalizmu – geneza sądownictwa konstytucyjnego w koloniach za Atlantykiem 413
8.2. Tajna Rada jako organ kontroli prawodawstwa i orzecznictwa kolonii 414
8.3. Precedensowe orzeczenia sądów kolonialnych i ich konsekwencje 417
8.4. Kontrowersje wokół prawa kolonialnego i jego kontroli 419
8.5. Sądowa kontrola konstytucyjna prawodawstwa kolonialnego 422
8.6. Nieformalna kontrola prawa przez opinię publiczną 427
8.7. Konstytucyjne znaczenie kolonialnych ław przysięgłych 429
8.8. Specyficzny charakter ław przysięgłych w Ameryce 432
8.9. Amerykańscy prawnicy, sądy, czas supremacji władzy ustawodawczej 437
8.10. Spory co do kontroli prawa przez sądy i opinia Jamesa Otisa Jr. 438
8.11. Precedensy sugerujące odwoływanie się do judicial review sprzed 1776 r. i bezpośredni intelektualny impuls tej instytucji 444
9. Konstytucjonalizm nowożytny – trzeci etap rozwoju: Stany Zjednoczone 451
9.1. Deklaracja Niepodległości – prawa naturalne, religia i kultura jako klucze interpretacyjne amerykańskiego porządku konstytucyjnego 451
9.1.1. Deklaracja Niepodległości, kultura common law, bill of equity 451
9.1.2. Oświecenie amerykańskie, Deklaracja Niepodległości a świadomość religijna 463
9.2. Konstytucjonalizm a dyktatura większości ustawodawczej – lata 1776–1787 479
9.2.1. Zgoda powszechna, świadomość rozproszonej suwerenności a konstytucja spisana – ograniczenie władzy ustawodawczej 480
9.2.2. Alternatywny wobec judicial review organ kontroli – Rada Cenzorów 489
9.2.3. Praktyczna ocena Rady Cenzorów 491
9.2.4. Sporadyczne zastosowanie judicial review w stanach do momentu uchwalenia konstytucji federalnej 492
9.2.5. Próby teoretycznego uzasadnienia sądowej kontroli konstytucyjności prawa 504
9.3. Konwencja fi ladelfi jska, Konstytucja z 1787 r. i poszukiwanie sądownie chronionego prawa podstawowego 506
9.3.1. Koncepcja Rady Zmian – izba rozwagi czy organ kontroli? 507
9.3.2. Powody odrzucenia projektów powołania Rady Zmian 513
9.3.3. Konstytucja z 1787 r. a sądowa kontrola konstytucyjności 515
9.3.4. Aleksander Hamilton i James Madison: sądownictwo federalne a kontrola konstytucyjności ustaw Kongresu 520
9.3.5. Judiciary Act z 1789 r. a sądowa kontrola konstytucyjności ustaw Kongresu 523
9.3.6. Czym jest konstytucja? Istota aktu konsytucyjnego 526
9.3.7. Antyfederaliści i ich obawy przed nową władzą arbitralną, zalążki judicial activism 530
9.3.8. Alexander Hamilton i Konstytucja z 1787 r. jako fundament tworzenia federalnego imperium indywidualnych interesów 536
9.3.9. Poglądy „Brutusa” na naturę proponowanej konstytucji: rozważania o istocie umowy społecznej i reprezentacji 541
9.3.10. Problem reprezentacji i konsolidacji – Madison a „Brutus” 548
9.4. Geneza i rola federalnej Karty Praw 552
9.4.1. Kontekst dziejowy i intelektualny 552
9.4.2. Zarzuty antyfederalistów i zagrożenie wolności indywidualnej 555
9.4.3. Karta Praw jako instrument ochrony przed ustrojem arbitralnym 557
9.5. Konstytucjonalizm a IX poprawka: prawa „niewymienione” jako ochrona przed arbitralnością władzy, prawa naturalne a prawo pozytywne konstytucji 564
9.5.1. Złamanie jednolitości aktu konstytucyjnego jako prawa pozytywnego 564
9.5.2. Common law i purytanizm jako źródła konstytucjonalizmu amerykańskiego 568
9.5.3. Prawa naturalne jako źródło amerykańskiej religii obywatelskiej 572
9.5.4. IX poprawka a władza sądownicza 574
9.5.5. Czym jest konstytucja i kto jest uprawniony do jej interpretacji? 579
9.5.6. Treść praw „niewyliczonych” z IX poprawki 581
9.5.7. Liberalizm i ochronna aktywność władzy państwowej w świetle konstytucji 585
9.6. Konstytucjonalizm amerykański, zasada rządów prawa wyższego i sądowa kontrola konstytucyjności prawa 592
9.6.1. Konstytucja jako trwały mechanizm ochronny 592
9.6.2. Sąd jako arbiter i źródło uzupełnień prawa pozytywnego konstytucji a internalizacja prawa konstytucyjnego w społeczeństwie amerykańskim 594
10. Konstytucjonalizm, nowoczesna koncepcja praw podmiotowych a drugi etap nowoczesności – epilog 605
10.1. Pozytywna forma, filozoficzna treść praw podmiotowych i nowa metafizyka 605
10.2. Liberalne prawa naturalne i autokreacja „ja” 615
10.3. Konstytucjonalizm liberalny i jego zasadnicza odmienność od konstytucjonalizmu chrześcijańskiego 623
10.4. Błędne orędzie liberalnego „wyzwolenia” 631
10.5. Odrzucenie obiektywnej moralności i jej liberalne surogaty 644
Bibliografia 669