SPIS TREŚCI
Katarzyna Wrońska, Wprowadzenie. Pytanie o dobra edukacji z perspektywy pedagogiki 9
Część I. Sens, rozumienie i pedagogiczne badanie edukacji
Stanisław Palka, Dobra edukacji i ich pedagogiczna eksploracja. Podstawowe orientacje badawcze 21
Teresa Hejnicka-Bezwińska, Zmienność związku pedagogiki z praktyką edukacyjną 29
Sławomir Sztobryn, Edukacja jako dobro 47
Dariusz Stępkowski, Kształcenie jako dobro pedagogiczne i źródło nierówności edukacyjnej. 57
Piotr Kostyło, Socjalizacja, indoktrynacja i edukacja. Czy szkoły są dobre mimo wszystko? 73
Stanisław Gałkowski, Docilitas vs. zblazowanie. Podstawy zaangażowania w wychowaniu 93
Lech Witkowski, Między fetyszem i pozorem (humanistyczne przesłanki obrony „dóbr edukacji” przeciw praktycznie wdrażanym ich kontrapunktom) 107
Blanka Kudláčová, Hope in Education, or Education as Hope 119
Andrej Rajský, Seven Misconceptions of Education According to Jacques Maritain 127
Agata Łopatkiewicz, Paradygmatyczność pedagogiki polskiej albo ile może być Świętych Graali? 143
Część II. Podmioty sceny edukacyjnej
Joanna Madalińska-Michalak, Nauczyciel jako kluczowy czynnik dobrej edukacji 161
Agata Cudowska, Twórcze orientacje życiowe nauczycieli jako szczególne zasoby w edukacji 177
Stefan M. Kwiatkowski, Prognozy globalnego rozwoju społeczno-gospodarczego i ich edukacyjne implikacje 191
Monika Wróblewska, Adaptacja proaktywna i twórcza w karierze w perspektywie całożyciowego uczenia się 203
Teresa Giza, Kształcenie uczniów zdolnych jako dobro edukacji 217
Marzenna Magda-Adamowicz, Dziecko dobrem edukacji. Oblicza percepcji dziecka i eksploracji jego dzieciństwa 233
Edyta Zawadzka, Pedagogizacyjne oblicze edukacji 249
Część III. Eksploracja wybranych dóbr edukacji
Ledia Xhelilaj-Kashahu, Brunilda Zenelaga-Shehu, Challenges
of Inclusive Education in Albania: The Gifted Group of Students from the Teachers’ Perspective 265
Olena Budnyk, The Using of Innovative Educational Technologies in Higher Educational Establishment 285
Beata Bednarczuk, Michael Rubinstein, The Benefits of Montessori Education: Building a Montessori School for Children and Adolescents in Lublin 303
Martin Brestovanský, Islands of Alleviation: Surprising Relationships between School Organisational Climate and Student Perception of the Interpersonal Behaviour of Ethics Education Teachers 317
Mária Balážová, Alica Vančová, Game Activities Based on Interdisciplinary Knowledge 337
Paulina Nowotarska, Anna Gaweł, The Body in the Space of Identity Processes: A Socio-Pedagogical Perspective 355
Krzysztof Wojcieszek, Dobra edukacji w Narodowym Programie Trzeźwości 365
Grzegorz Godawa, Troska dziadka o rozwój nieuleczalnie chorej wnuczki. Studium przypadku 379
Magdalena Wędzińska, Wartości preferowane przez uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ich rola w kształtowaniu postaw wobec osób z niepełnosprawnością ruchową 395
Katarzyna Smoter, Różnica i różnorodność jako dobra edukacji 415
Bożena Pawlak, Podmiotowość w edukacji wczesnoszkolnej – dobro (nie)osiągalne 431
Anna Sádovská, Towards Pupils’ Prosocial Behaviour and Value Orientation 445
Barbara Jamrozowicz, Konstrukcje rodziny w podręcznikach do zajęć „Wychowanie do życia w rodzinie” 461