Książka w zupełnie nowy sposób przedstawia rolę promotora, który de facto staje się tutorem, współuczestnicząc w każdym etapie przygotowania pracy przez studenta. Promotor – jak wskazują Autorzy – jest koordynatorem procesu i poza tradycyjnym spotykaniem się ze studentem podczas seminarium i konsultacji dodatkowo kontaktuje się z przedstawicielem badanej organizacji, co umożliwia pogłębienie wiedzy na temat funkcjonowania danej organizacji. Opieka promotorska o charakterze tutoringu ma relatywnie intensywny i bezpośredni charakter – przede wszystkim dotyczy przekazywania wizji, inspirowania, wskazywania studentom kierunków rozwoju pracy, podstaw koncepcyjnych i metodycznych czy odpowiednich narzędzi badawczych. Jest to proces obopólnego uczenia się i ma wiele zalet, których obecność niniejszy projekt miał za zadanie zidentyfikować.
Z recenzji prof. dr. hab. Wojciecha Dyducha
Monografia Badania w działaniu jako podejście w realizacji procesu promotorskiego jest wartościowym i zarazem interesującym pod względem poznawczym opracowaniem, które przedstawia proces przygotowania pracy magisterskiej lub licencjackiej w nowym, odmiennym od tradycyjnego podejściu, w świetle metodologii i metodyki action research. Jak zaznaczają we wstępie Autorzy opracowania, „ich celem jest pokazanie, jak wielki potencjał wciąż ukryty jest w tej formie kształcenia i jak wzbogacenie o nowatorskie podejście metodologiczne może wpłynąć zarówno na rozwój studenta, jak i promotora”. Starają się oni uświadomić, że „studenci i promotorzy chętnie podejmują nietypowe wyzwania, podążają za impulsami, które warunkowane są ciekawością, a nie chęcią szybkiego i bezproblemowego zakończenia studiów”. Pragną także „przywrócić etos seminarium jako płaszczyzny twórczej współpracy i przekazywania, a nawet kreowania wiedzy w sposób indywidualny i bezpośredni”.
Z recenzji prof. dr. hab. Czesława Zająca