SPIS TREŚCI
Spis schematów, tabel i wykresów 9
Marek Świstak / Jan Wiktor Tkaczyński
Polityka rozwoju społeczno-gospodarczego – zagadnienia teoretyczne 11
1. Rozwój jako kategoria analityczna 11
2. Wymiary teoretyczne rozwoju społeczno-gospodarczego 19
3. (Nie)planowany rozwój: w kierunku modelu rozwoju społeczno-gospodarczego 25
Jan Wiktor Tkaczyński
Ustrojowy fenomen Chin w świetle ideowego sporu o wyższości merytokracji nad demokracją i przewadze demokracji nad merytokracją 37
1. Delimitacja politycznego dyskursu europejsko-chińskiego w przekroju historycznym za pomocą określenia zawartości terminu „państwo” 38
2. O potrzebie uwzględniania przy badaniu ustrojowego dyskursu europejsko-chińskiego epistemicznych różnic i podobieństw na przykładzie pojęcia „państwo” 43
3. Ustrojowy dwugłos o konfucjańskiej dobrej władzy i kelsenowskim demokratyzmie wolności 50
4. W poszukiwaniu modelu sprawnego państwa: między europejską idée fixe demokracji liberalnej a reanimacją konfucjańskiego ideału merytokracji 56
Magdalena Romanowska
Pozycja i zakres stosowania mediacji sądowej i pozasądowej w rozwiązywaniu sporów w Chińskiej Republice Ludowej z perspektywy rozwoju społeczno-gospodarczego 65
1. ADR w Państwie Środka. Miejsce mediacji wśród metod ADR w Chinach 67
2. Mediacja sądowa w chińskim systemie sądowniczym 71
3. Rola mediacji pozasądowej w życiu społecznym i gospodarczym 77
4. Mediacja w Chińskiej Republice Ludowej z perspektywy rozwoju społeczno-gospodarczego 79
Marek Świstak
Ewolucja chińskiego modelu rozwoju społeczno-gospodarczego w supranarodowej perspektywie Unii Europejskiej 89
1. Chiny w procesie modernizacji: droga transformacji czy transformacja drogi 91
2. Kluczowe elementy modelu społeczno-gospodarczego: modernizacja bez demokracji 98
3. Konsensusy z Pekinu i Waszyngtonu a chiński model rozwoju społeczno-gospodarczego 105
Marek Świstak
Polityka rozwoju społeczno-gospodarczego a wyzwania rozwojowe Chin 117
1. Wyzwania rozwojowe Chin 117
1.1. Przestrzenne dysproporcje rozwojowe 118
1.2. Dysproporcje społeczne 123
1.3. Ochrona środowiska oraz korupcja 126
2. Polityka rozdawnictwa czy rozwoju: współczesne strategie oraz instrumenty wspierania modernizacji w Chinach 130
2.1. Polityka rozwoju a gospodarka centralnie planowana: w stronę nowoczesnego myślenia strategicznego 130
2.2. Planowanie rozwoju społeczno-gospodarczego w Chinach 133
2.3. Priorytety rozwojowe Chin w świetle doświadczeń Unii Europejskiej 136
3. Chiński model rozwoju jako lekcja dla Unii Europejskiej 144
Wiktor Kordyś
Napływ chińskich inwestycji zagranicznych jako katalizator powstania unijnych ram monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych 151
1. Pozycja Chin w strukturze bezpośrednich inwestycji zagranicznych w UE 153
2. Wybrane przykłady chińskich inwestycji w Unii Europejskiej 155
2.1. Porty morskie w Pireusie i Zeebrugge 156
2.2. Przejęcie KUKA AG przez Midea 158
2.3. Sprawa Huawei 159
2.4. Kolejowa fuzja Alstom Siemens 161
2.5. Chorwacki most Pelješac 162
3. Prawne ramy monitorowania i współpracy państw członkowskich w zakresie bezpośrednich inwestycji zagranicznych 163
3.1. Dotychczasowe rozwiązania na poziomie państw członkowskich.... 163
3.2. Rozwiązania przyjęte na poziomie prawa unijnego: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2019/452 165
Wiktor Kordyś
Rola Chin w transformacji sektorów energetycznych państw Grupy Wyszehradzkiej 173
1. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne: trudność uchwycenia stanu faktycznego 176
2. Polityka Chin wobec obszaru Europy Środkowo-Wschodniej 178
3. Czechy: duże nadzieje zakończone skandalem 179
4. Słowacja: polityka otwarcia mimo początkowych niepowodzeń 183
5. Węgry: szerokie „dalekowschodnie otwarcie” i silne zaangażowanie polityczne 187
6. Polska: chiński kapitał w budowie polskiej zielonej energii 190
7. Grupa Wyszehradzka a chińskie zaangażowanie w sektor energetyczny: próba podsumowania 193
Jan Wiktor Tkaczyński / Marek Świstak
Ochrona środowiska naturalnego w Chinach jako nowy element modelu polityki rozwoju społeczno-gospodarczego Państwa Środka 199
1. Problemy ochrony środowiska naturalnego a rozwój społeczno-gospodarczy 200
2. Punkt wyjścia, czyli określenie stanu środowiska naturalnego w Chinach 207
3. Polityka ochrony środowiska naturalnego w wymiarze administracyjno-prawnym 221
4. Instrumentarium administracyjno-prawne a środowiskowe zagrożenia dynamicznego rozwoju Chin 231
5. Ochrona środowiska naturalnego w Chinach: w stronę nowoczesnej polityki ekologicznej? 238
Elżbieta Sztorc-Szcząber
Polityka innowacyjna Japonii w perspektywie rozwiązań Unii Europejskiej: w kierunku Społeczeństwa 5.0 (czy jeszcze dalej?) 251
1. Dlaczego innowacje? 253
2. Japoński system innowacji i polityka naukowo-technologiczna a rozwiązania europejskie 257
3. Koncepcja Społeczeństwa 5.0 jako antidotum na najważniejsze wyzwania społeczno-gospodarcze Japonii 269
4. W Japonii Społeczeństwo 5.0, a w krajach Unii Europejskiej 274
5. Dlaczego „superinteligentne społeczeństwo” ma szansę powodzenia w Japonii: uwarunkowania społeczno-kulturowe 279
Marek Świstak
Koreański model polityki rozwoju regionalnego: między centralizmem a regionalizacją 289
1. Transformacja gospodarcza Korei: w kierunku kraju rozwiniętego 290
2. Stan i dynamika rozwoju regionalnego jako punkt wyjścia koreańskiej polityki regionalnej 297
3. Miejsce polityki regionalnej w systemie politycznym i administracyjnym państwa 301
4. Polityka regionalna i jej cele – wymiar strategiczny 307
5. Instrumenty koreańskiej polityki regionalnej 314
Noty o autorach 327