SPIS TREŚCI
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie 9
Część I. Charakterystyka instytucji administracji publicznej
1. Charakterystyka zatrudnienia w instytucjach publicznych w Polsce 15
Paweł Kozakiewicz
1.1. Zarys historyczny 15
1.2. Zarys teoretyczny 20
1.3. Analiza dokumentów prawnych 24
1.4. Regulacje prawne głównych procesów związanych ze stosunkiem pracy 28
2. Diagnoza struktur organizacyjnych i stanowisk pracy w administracji publicznej 33
Magdalena M. Stuss
2.1. Ogólne założenia diagnozy struktury organizacyjnej 33
2.2. Proces diagnostyczny struktury organizacyjnej 37
2.3. Etapy procesu diagnostycznego 40
Część II. Kompetencje w instytucjach administracji publicznej
3. Kompetencje wspólne i specjalistyczne w sektorze publicznym 49
Justyna Bugaj
3.1. Istota i definicja kompetencji 49
3.2. Typologie i modele kompetencyjne 53
3.3. Wymagania kompetencyjne 54
3.4. Przyszłe kompetencje 58
4. Kompetencje pracowników organizacji samorządowych – wymiar normatywny 63
Marek Bugdol
4.1. Wymagania normatywne 64
4.2. Praktyka urzędów 68
4.3. Zalecenia dotyczące zarządzania kompetencjami 72
4.4. Ograniczenie i warunki proponowanych rozwiązań 82
5. Specyficzne rozumienie pojęcia kompetencji w sektorze publicznym 85
Jerzy Rosiński
5.1. Definicyjne ujęcie kompetencji dla sektora publicznego 85
5.2. Wysokie wartościowanie znaczenia kompetencji specjalistycznych 87
5.3. Utożsamianie rezultatu pracy z poprawnością procesu pracy 90
6. Kształcenie pracowników administracji publicznej 95
Justyna Bugaj
7. Wybrane metody zarządzania kompetencjami oparte na posiadanej wiedzy i doświadczeniu 99
Izabela Stańczyk
7.1. Wpływ doświadczenia zawodowego na zarządzanie wiedzą 99
7.2. Wsparcie w zarządzaniu wiedzą 104
7.3. Wsparcie w zarządzaniu wiekiem 104
8. Wybrane metody i problemy oceny kompetencji 107
Izabela Stańczyk
8.1. Model integracyjnego zarządzania kompetencjami Northa i Reinhardta. 107
8.2. Metody oceny kompetencji 109
8.3. Problemy związane z wyborem kompetencji na stanowiskach administracji publicznej 114
8.4. Problemy z oceną kompetencji zawodowych 115
9. Analiza wyników badań z obszaru zarządzania kompetencjami w administracji publicznej 121
Izabela Stańczyk
9.1. Obszar badawczy 121
9.2. Analiza wyników badań w zakresie etapu dotyczącego rekrutacji 124
9.3. Analiza wyników badań w zakresie etapu dotyczącego adaptacji 127
9.4. Analiza wyników badań w zakresie etapu dotyczącego wynagradzania 129
9.5. Analiza wyników badań w zakresie etapu dotyczącego rozwoju kompetencji 132
10. Specyfika pracy i ocena kompetencji pracowników administracji publicznej na przykładzie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego 143
Paweł Kozakiewicz
10.1. Polityka zarządzania zasobami w Urzędzie Marszałkowskim 143
10.2. Polityka Zintegrowanego Systemu Zarządzania UMWM 145
10.3. Rozwój zasobów ludzkich w UMWM 150
10.4. Ocena okresowa kompetencji zawodowych 152
Część III. Propozycje aplikacji wybranych elementów zarządzania kompetencjami w administracji publicznej
11. Audyt stanowiska pracy w administracji publicznej – Kierownik Działu Ewidencji i Świadczeń w Powiatowym Urzędzie Pracy 161
Magdalena M. Stuss
12. Budowanie systemu oceny i rozwoju kompetencji. Uniwersalne etapy tworzenia systemu 177
Jerzy Rosiński
13. Budowanie systemu rozwoju i oceny kompetencji w instytucjach publicznych podejście partycypacyjne i dyrektywne 185
Jerzy Rosiński
14. Ocenianie kompetencji: czy warto tracić czas i odwoływać się do wskaźników kompetencyjnych? 191
Jerzy Rosiński
Zakończenie 195
Bibliografia 201