Analizowany przez Autorów temat jest ważny zarówno z teoretycznego, jak i praktycznego punktu widzenia. Praca stanowi ciekawe studium poznawcze na temat znaczenia różnic kulturowych w komunikacji biznesowej.
Z recenzji prof. dr hab. Renaty Oczkowskiej
Publikacja podejmuje interesującą poznawczo i aktualną problematykę związaną ze źródłami, charakterem i następstwami występowania różnic kulturowych. Na podkreślenie zasługuje w szczególności dokonane z dużym „wyczuciem” połączenie dwóch perspektyw badawczych, obejmujących różnice kulturowe oraz procesy komunikacji.
Beneficjentami książki będą z pewnością pracownicy naukowi i studenci. Przesądza o tym naukowa jakość wywodu, wielość źródeł oraz naukowy język. Zawiera ona wiele egzemplifikacji, praktycznych ilustracji, a także rozmaitych graficznych form przedstawiania myśli. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby książka trafiła również do rąk menedżerów i specjalistów w zakresie różnych ogólnych i szczegółowych problemów zarządzania.
Z recenzji dr. hab. Piotra Jedynaka, prof. UJ
Książka uwzględnia wielość podejść i perspektyw naukowych, opierając się na przeglądzie wyników badań empirycznych, jak i aspektów metodologicznych i teoretycznych, między innymi z zakresu socjologii, antropologii, psychologii czy lingwistycznych analiz międzykulturowych, ważnych dla działań biznesowych realizowanych na rynkach odmiennych kulturowo. Autorzy, wychodząc z założenia, że komunikacja to kultura, a kultura to komunikacja, skoncentrowali się na syntezie zagadnień wyjaśniających zawiłości i złożoność komunikacji międzykulturowej w biznesie. W rozdziałach podjęte zostały wątki dotyczące: istoty komunikacji międzykulturowej i kompetencji międzykulturowych u przedstawicieli biznesu jako konsekwencji procesów globalizacyjnych, uwarunkowań komunikacji na zróżnicowanych kulturowo rynkach, analizy komunikacji werbalnej i niewerbalnej w przestrzeni międzykulturowej, aby ostatecznie odnieść się do szczegółowego obszaru – budowania przekazu reklamowego kierowanego do klientów na rynkach odmiennych kulturowo.
(na podstawie Wprowadzenia Małgorzaty Budzanowskiej-Drzewieckiej)
Małgorzata Budzanowska-Drzewiecka – adiunkt w Instytucie Ekonomii, Finansów i Zarządzania Uniwersytetu Jagiellońskiego. Członkini Komitetu Redakcyjnego czasopisma „Jagiellonian Journal of Management”. Autorka opracowań naukowych i popularnonaukowych dotyczących zachowań młodych konsumentów. Obecnie prowadzi badania nad poszukiwaniem przez konsumentów informacji rynkowych w internecie, nowymi formami komunikacji marketingowej oraz różnicami kulturowymi.
Aleksander S. Marcinkowski – pracownik Instytutu Ekonomii, Finansów i Zarządzania Uniwersytetu Jagiellońskiego. Socjolog organizacji, prowadzi badania z zakresu socjologicznej teorii zarządzania, zarządzania w organizacjach publicznych (ekspert ds. zarządzania strategicznego w samorządzie w zespole Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej i Canadian Urban Institute 2002–2003), przedsiębiorczości i sektora MSP oraz rynku pracy. Autor i współautor ponad 60 artykułów i 10 publikacji książkowych wydanych w Polsce i za granicą. Stypendysta Oxford University (Nuffield College), Johns Hopkins University (Bologna Center) oraz Uniwersytetu w Heidelbergu (Alfred Weber Institute).
Agata Motyl-Adamczyk – przedsiębiorca, doradca biznesowy i mediator. Zajmuje się teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami mediacji, komunikacji, negocjacji międzykulturowych, a także rozwiązywaniem konfliktów. Wcześniej związana z Wyższą Szkołą Europejską im. Ks. J. Tischnera i Uniwersytetem Jagiellońskim w Krakowie. Autorka i współautorka wielu artykułów naukowych i publicystycznych