Autorzy wyrażają nadzieję, że niniejszy tom przybliży w ujęciu historycznym i dydaktycznym problemy nauczania historii i wiedzy o społeczeństwie na etapie gimnazjalnym oraz przyczyni się do formułowania ocen i wyciągnięcia wniosków dotyczących przeprowadzonych zmian programowych.
Tom zawiera: Marek Wilczyński, Wpływ Procesu Bolońskiego na sposób kształcenia nauczycieli Anna Bocková, Slovak Models of History Teaching since 1993 Mária Tonková, Civics and Civic Education in the Slovak Republic – Its Traditions and Current Situation and Model in Relation to History Teaching Maria Stinia, Tradycje szkolnictwa gimnazjalnego na ziemiach polskich Anna Glimos-Nadgórska, Miejsce nauczania historii w polskim systemie edukacyjnym XX wieku Agnieszka Chłosta-Sikorska, Piotr Trojański, Cele kształcenia historycznego i ich adekwatność wobec wyzwań współczesności Marek Białokur, Spójność i komplementarność treści nauczania historii na trzecim i czwartym etapie kształcenia. Teoria i praktyka szkolna Danuta Konieczka-Śliwińska, Edukacja regionalna wobec wyzwań przyszłości. Modernizacja treści w świetle najnowszych podstaw programowych Marek Ferenc, Refleksje nad merytoryczną zawartością podręczników szkolnych do historii nowożytnej Karol Sanojca, Środki dydaktyczne a kształtowanie umiejętności w edukacji historycznej i obywatelskiej na poziomie gimnazjalnym Piotr Kroll, Ocena skuteczności działań edukacyjnych w świetle praktyki szkolnej Henryk Palkij, Przemysław Majkut, Efekty kształcenia historycznego i obywatelskiego w świetle egzaminów zewnętrznych