SPIS TREŚCI
Spis treści
Podziękowania ■ 9
Wstęp ■ 11
Rozdział 1. Informatycy – zmiany w otoczeniu pracownika ■ 19
1.1. W kierunku gospodarki opartej na wiedzy ■ 20
1.2. Zmiana zachodząca na poziomie organizacji ■ 26
1.3. Przemiany zachodzące na poziomie indywidualnym ■ 35
Rozdział 2. Charakterystyka i funkcjonowanie pracowników wiedzy ■ 47
2.1. Rola pracowników wiedzy w gospodarce ■ 47
2.2. Pracownicy wiedzy a inni pracownicy ■ 50
2.3. Charakterystyki pracowników wiedzy – przegląd stanowisk ■ 53
Rozdział 3. Informatycy jako pracownicy wiedzy ■ 57
3.1. Proces przejścia od „maga” do „technika” ■ 58
3.2. Specyfika informatyków jako pracowników wiedzy ■ 64
3.2.1. Istniejące stereotypy ■ 64
3.2.2. Elementy odróżniające informatyków od innych pracowników wiedzy ■ 68
3.2.3. Elementy wspólne dla pracowników IT i innych pracowników wiedzy ■ 73
Rozdział 4. Funkcjonowanie informatyków w organizacjach ■ 77
4.1. Zakres eksploracji tematyki ■ 77
4.2. Szczegółowy przegląd badań nad informatykami ■ 78
Rozdział 5. Metodyka własnych badań empirycznych ■ 97
5.1. Zestawienie hipotez badawczych ■ 97
5.2. Procedura badań empirycznych ■ 98
5.3. Charakterystyka użytych narzędzi badawczych ■ 99
5.4. Opis próby osób badanych ■ 100
Rozdział 6. Dane uzyskane na temat postaw informatyków ■ 105
6.1. Postrzeganie zatrudniającej organizacji ■ 105
6.2. Motywatory materialne związane z pracą na rzecz organizacji ■ 115
6.3. Postrzeganie osobistego funkcjonowania zawodowego ■ 116
6.4. Charakterystyki pracowników z branży IT i spoza IT ■ 124
6.5. Porównanie osób charakteryzowanych przez rolę zespołową Specjalisty i pozostałe role zespołowe ■ 127
6.6. Porównanie osób charakteryzowanych przez rolę zespołową Specjalisty i pozostałe role zespołowe w grupach pracowników z branży IT i spoza IT ■ 132
6.7. Porównanie osób z krótkim i długim stażem pracy ■ 135
6.8. Porównanie osób charakteryzowanych przez rolę zespołową Specjalisty i pozostałe role zespołowe w grupach osób z krótkim i długim stażem pracy ■ 139
6.9. Porównanie osób pracujących w branży IT i poza branżą IT ze względu na pozostałe 8 ról zespołowych według M.R. Belbina ■ 142
Rozdział 7. Charakterystyka postaw informatyków – interpretacja wyników ■ 147
7.1. Specyfika funkcjonowania pracowników IT ■ 147
7.1.1. Sposób postrzegania zatrudniającej organizacji przez informatyków ■ 147
7.1.2. Postrzeganie motywatorów materialnych związanych z pracą na rzecz organizacji ■ 149
7.1.3. Wybrane elementy postrzegania osobistego funkcjonowania zawodowego ■ 150
7.1.4. Zróżnicowania na poziomie opisów osobowościowych ■ 157
7.1.5. Charakterystyki wynikające z ról zespołowych ■ 160
7.2. Specyfika funkcjonowania Specjalistów ■ 162
7.2.1. Specjaliści pracujący w branży IT i poza branżą IT ■ 162
7.2.2. Specjaliści a pozostałe role zespołowe ■ 164
7.3. Weryfikacja hipotez badawczych ■ 169
Rozdział 8. Informatycy jako pracownicy wiedzy – dyskusja wyników ■ 175
8.1. Funkcjonowanie informatyków – progres wiedzy ■ 176
8.1.1. Podobieństwa: informatycy – grupa kontrolna ■ 176
8.1.2. Występujące zróżnicowania: informatycy – grupa kontrolna ■ 180
8.1.3. D yskusja wyników zweryfikowanych hipotez badawczych ■ 190
8.2. Funkcjonowanie Specjalistów – lepsze zrozumienie ekspertów organizacyjnych ■ 196
8.2.1. Znaczące podobieństwa: Specjalista – taki sam niezależnie od branży? ■ 196
8.2.2. Występujące zróżnicowania w stosunku do innych ról zespołowych – specyfika funkcjonowania roli Specjalisty ■ 198
8.2.3. Funkcjonowanie Specjalistów – podsumowanie ■ 202
Podsumowanie i zasadnicze wnioski ■ 205
Bibliografia ■ 209
Aneksy ■ 225