Cele i tematyka książki 13Rozdział 1
Poruszane zagadnienia 16
Podążaj za rozmówcą i zaakceptuj doświadczanie niepewności 19Rozdział 2
„Teraz jest zupełnie inaczej” 24
Podążanie za uczniami 27
Podążanie za wypowiedziami uczestników ustrukturyzowanych spotkań 30
„Problemy nieokiełznane” 37
Obawy i wczesne dialogi 43Rozdział 3
Przewidywanie, co się wydarzy – w moim życiu – w dalszej kolejności 48
Prośba o pomoc jako zaproszenie do dialogu 53
Drogi czytelniku, wypróbuj to podejście już teraz 58
Metoda i perspektywa 60
Podsumowanie 61
Drogi do praktyk dialogicznych – Otwarty Dialog 63Rozdział 4
Dialog międzykulturowy 67
Od paradygmatu systemowego do praktyki dialogicznej 72
Podejście Oparte na Otwartym Dialogu podczas sesji terapeutycznej 73
Spotkanie z dialogicznością 76
Podejście Oparte na Otwartym Dialogu jako system opieki psychiatrycznej 78
Podejście Oparte na Otwartym Dialogu jako system terapeutyczny 79
Spotkanie terapeutyczne jako miejsce tworzenia dialogu 91
Dialog w codziennym życiu 93
Od badań naukowych do bezpośredniej praktyki 97Rozdział 5
Urealniona nadzieja 98
Wspólne problemy kilku osób 111
„Pozytywne zakłócenia” – w ramach eksperymentalnego badania społecznego 128
W stronę kultury praktyk dialogicznych 134
W dialogu z Innym 135Rozdział 6
Włączenie klientów i związanych z nimi specjalistów 136
Uznanie Innego 138
Bezwarunkowe akceptowanie Innego 139
Wiele sposobów tworzenia przestrzeni dialogu 141
Szczere komunikaty o zaangażowaniu 147
Wspólny język powstaje tu i teraz 149
Podsumowanie i ciąg dalszy 152
Życie jako muzyka dialogów – intersubiektywność 155Rozdział 7
Chwila obecna w dialogach polifonicznych 157
Intencjonalność i wzajemność 169
Od wiedzy indywidualnej do intersubiektywności – w stronę podstawy dialogiczności 174
Jak rozwijać umiejętność bycia obecnym tu i teraz – proste wskazówki 182
Rozumienie reakcji w dialogach wielogłosowych 187Rozdział 8
Nawiązywanie dialogu w kryzysie 188
Głos psychotyczny jako jeden z wielu 189
Zespół jako inicjator tworzenia nowego wspólnego języka 194
Obserwacja wzajemności 197
Bycie we wzajemności: uczestnicy dialogu zostali wysłuchani – albo nie 201
Dialog o przemocy: zespół jest w opowieści klienta, nie tu i teraz 202
„Nie ma nic gorszego niż brak reakcji” 204
Rozumienie własnych dialogów 206
Kultura praktyk dialogicznych 209Rozdział 9
Branie odpowiedzialności za własne obawy 212
W dialogu z klientem, nie za jego plecami 216
Połączenie specjalistycznych usług z osobistymi zasobami 220
Etyczna wczesna interwencja = wczesna otwarta współpraca 223
Praktyki dialogiczne w każdej sytuacji 227
Dialog o dobrych praktykach 230
Dialog na poziomie lokalnym 233
Puimala jako proces wzajemnego uczenia się na poziomie lokalnym 236
Uogólnianie praktyk dialogicznych 245Rozdział 10
Tworzenie odpowiednich badań naukowych do oceny Otwartego Dialogu 247
„Uniwersalność”: preferowane modele oceny skuteczności badań 254
Mała zewnętrzna trafność badań porównujących średnie grupowe 257
Szkodliwość modelu badań eksperymentalnych 260
Skuteczność ginie w praktyce 266
Od modeli wyjaśniających do badań opisowych 267
Dyspozytyw kontroli praktyk 269
Społeczna wartość nauki 273
Podsumowanie 275
W stronę dialogicznej przyszłości 279Bibliografia 285
Cele i tematyka książki 13Rozdział 1
Poruszane zagadnienia 16
Podążaj za rozmówcą i zaakceptuj doświadczanie niepewności 19Rozdział 2
„Teraz jest zupełnie inaczej” 24
Podążanie za uczniami 27
Podążanie za wypowiedziami uczestników ustrukturyzowanych spotkań 30
„Problemy nieokiełznane” 37
Obawy i wczesne dialogi 43Rozdział 3
Przewidywanie, co się wydarzy – w moim życiu – w dalszej kolejności 48
Prośba o pomoc jako zaproszenie do dialogu 53
Drogi czytelniku, wypróbuj to podejście już teraz 58
Metoda i perspektywa 60
Podsumowanie 61
Drogi do praktyk dialogicznych – Otwarty Dialog 63Rozdział 4
Dialog międzykulturowy 67
Od paradygmatu systemowego do praktyki dialogicznej 72
Podejście Oparte na Otwartym Dialogu podczas sesji terapeutycznej 73
Spotkanie z dialogicznością 76
Podejście Oparte na Otwartym Dialogu jako system opieki psychiatrycznej 78
Podejście Oparte na Otwartym Dialogu jako system terapeutyczny 79
Spotkanie terapeutyczne jako miejsce tworzenia dialogu 91
Dialog w codziennym życiu 93
Od badań naukowych do bezpośredniej praktyki 97Rozdział 5
Urealniona nadzieja 98
Wspólne problemy kilku osób 111
„Pozytywne zakłócenia” – w ramach eksperymentalnego badania społecznego 128
W stronę kultury praktyk dialogicznych 134
W dialogu z Innym 135Rozdział 6
Włączenie klientów i związanych z nimi specjalistów 136
Uznanie Innego 138
Bezwarunkowe akceptowanie Innego 139
Wiele sposobów tworzenia przestrzeni dialogu 141
Szczere komunikaty o zaangażowaniu 147
Wspólny język powstaje tu i teraz 149
Podsumowanie i ciąg dalszy 152
Życie jako muzyka dialogów – intersubiektywność 155Rozdział 7
Chwila obecna w dialogach polifonicznych 157
Intencjonalność i wzajemność 169
Od wiedzy indywidualnej do intersubiektywności – w stronę podstawy dialogiczności 174
Jak rozwijać umiejętność bycia obecnym tu i teraz – proste wskazówki 182
Rozumienie reakcji w dialogach wielogłosowych 187Rozdział 8
Nawiązywanie dialogu w kryzysie 188
Głos psychotyczny jako jeden z wielu 189
Zespół jako inicjator tworzenia nowego wspólnego języka 194
Obserwacja wzajemności 197
Bycie we wzajemności: uczestnicy dialogu zostali wysłuchani – albo nie 201
Dialog o przemocy: zespół jest w opowieści klienta, nie tu i teraz 202
„Nie ma nic gorszego niż brak reakcji” 204
Rozumienie własnych dialogów 206
Kultura praktyk dialogicznych 209Rozdział 9
Branie odpowiedzialności za własne obawy 212
W dialogu z klientem, nie za jego plecami 216
Połączenie specjalistycznych usług z osobistymi zasobami 220
Etyczna wczesna interwencja = wczesna otwarta współpraca 223
Praktyki dialogiczne w każdej sytuacji 227
Dialog o dobrych praktykach 230
Dialog na poziomie lokalnym 233
Puimala jako proces wzajemnego uczenia się na poziomie lokalnym 236
Uogólnianie praktyk dialogicznych 245Rozdział 10
Tworzenie odpowiednich badań naukowych do oceny Otwartego Dialogu 247
„Uniwersalność”: preferowane modele oceny skuteczności badań 254
Mała zewnętrzna trafność badań porównujących średnie grupowe 257
Szkodliwość modelu badań eksperymentalnych 260
Skuteczność ginie w praktyce 266
Od modeli wyjaśniających do badań opisowych 267
Dyspozytyw kontroli praktyk 269
Społeczna wartość nauki 273
Podsumowanie 275
W stronę dialogicznej przyszłości 279Bibliografia 285
0.00 zł