Popularyzacja wiedzy stanowi niezwykle istotny obszar działań, który winien znaleźć się w szerszym polu zainteresowań badaczy różnych specjalności. Niniejsze rozpoznanie analizuje jeden z zakresów interesującego nas zjawiska, który dotyczy roli nauczycieli akademickich we współczesnych działaniach tego typu. Któż bowiem inny, jak nie uczeni, jako autentyczni badacze danej dziedziny, ma najbardziej bezpośredni stosunek do badanych zjawisk i niezbędny dla działalności popularyzatorskiej entuzjazm. Wyniki badań wskazują jednak, że tradycyjne działania popularyzatorskie są dla współczesnego nauczyciela akademickiego działalnością marginalną. Prezentują one zarazem wiele innych obszarów, które mogą być współcześnie uznawane za upowszechnianie osiągnięć naukowych. Wdrażanie wyników badań do działalności praktycznej, działania podejmowane w obszarze doradztwa, promowanie naukowej perspektywy poznawania różnorodnych zjawisk i rozwiązywanie „problemów życia codziennego” poprzez odwoływanie się do niej, może wyznaczać nowy wymiar działań popularyzatorskich.