Niniejszy skrypt odróżnia się od wielu innych podręczników przede wszystkim kompletnością „opisu przypadków”. Autorzy przy przedstawianiu danego zagadnienia przygotowali również materiały do dyskusji w gronie studentów, pokazując tym samym właściwy kierunek rozmowy i zwracając uwagę na sposób rozumowania i interpretowania określonych kwestii z wykorzystaniem wiedzy z różnych dziedzin. Warto zaznaczyć, że dzięki temu studenci mają możliwość różnej interpretacji danych, a to oznacza, że zostanie spełniona jedna z ważnych zalet nauczania metodą PBL, polegająca na praktycznym zastosowaniu prezentowanej wiedzy w szerokim kontekście. Ponadto studenci pielęgniarstwa podczas zajęć będą doskonalić umiejętności współpracy w zespole, wymiany myśli, danych i informacji oraz krytycznego podejścia do analizowanego przypadku.
Podręcznik ten można polecić jako doskonałe narzędzie dydaktyczne, rozwijające umiejętności samodzielnego poszukiwania i uporządkowania wiedzy z implementacją do praktyki zawodowej.
Z recenzji dr hab. n. o zdr. Ewy Kupcewicz, prof. UWM
Kupując tę książkę, zyskasz również dostęp do plików zawierających materiały dla nauczyciela oraz materiały dla studenta. Aby uzyskać dostęp, wystarczy zeskanować kod QR lub wpisać adres strony internetowej umieszczony w książce.
O Autorach
Renata Wolfshaut-Wolak, magister pielęgniarstwa, specjalistka pielęgniarstwa internistycznego, doktor nauk o zdrowiu, adiunkt w Pracowni Prawa i Zarządzania w Zawodach Medycznych, IPIP, WNZ CMUJ. Posiada ponad 25 letnie doświadczenie zawodowe, pracując jako nauczyciel akademicki w Instytucie Zdrowia Publicznego i w Instytucie Pielęgniarstwa i Położnictwa. Doświadczenie zawodowe w zakresie epidemiologii, zdrowia publicznego. Zainteresowania badawcze z obszaru prewencji kardiologicznej, wypalenia zawodowego, przewlekłego zmęczenia i zaburzeń snu i zdrowia publicznego. Autor i współautor 30 publikacji naukowych, 50 doniesień konferencyjnych. Udział w szkoleniach z zakresu couchingu i tutoringu oraz aktywizujących metod nauczania w tym PBL, które zaowocowały stworzeniem kursu nauczania zdrowia publicznego w oparciu o metodę BPL. Od 10 lat zaangażowana w nauczanie metodą PBL na kierunku pielęgniarstwo i położnictwo.
Anna Nowacka, magister pielęgniarstwa, doktor nauk medycznych, starszy wykładowca Pracowni Prawa i Zarządzania w Zawodach Medycznych, IPiP, WNZ UJCM. Posiada ponad 30-letnie doświadczenie zawodowe, pracując aktywnie jako nauczyciel akademicki kształcący przyszłą kadrę pielęgniarek i położnych w zakresie zarządzania w pielęgniarstwie i zdrowia publicznego. Aktualny dorobek naukowy obejmuje ogółem 40 prac opublikowanych w czasopismach naukowych krajowych i międzynarodowych oraz autorstwo i współautorstwo 4 rozdziałów w książkach przeznaczonych dla studentów studiów medycznych. Zajęcia ze Zdrowia Publicznego metodą PBL prowadzi od ponad 10 lat.
Janusz Kołacz, doktor nauk humanistycznych, absolwent „Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy” na Politechnice Krakowskiej, Centrum Szkolenia i Organizacji Systemów Jakości, gdzie uzyskał certyfikat auditora wewnętrznego systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Autor i współautor publikacji m. in. z obszaru warunków środowiska pracy pielęgniarek, dydaktyki statystyki. Uczestniczył w opracowaniu materiałów dydaktycznych dla wprowadzenia metody PBL w nauczaniu akademickim. Metodę wykorzystuje na zajęciach z przedmiotu zdrowie publiczne dla studentek i studentów pielęgniarstwa i położnictwa.
Anna Piskorz, magister pielęgniarstwa, doktor nauk medycznych, starszy wykładowca. Pracownik Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum. Absolwentka studiów podyplomowych „Promocja Zdrowia” oraz „Zarządzanie sferą usług medycznych. Ukończyła szkolenie Nauczanie problemowe w naukach medycznych, Ukończyła Szkołę Mentorów Collegium Wratislavens. Obszarem badań i zainteresowań Autorki jest zarządzanie w sferze usług medycznych, zarządzanie, konfliktami i jakością w podmiotach leczniczych oraz zdrowie publiczne i współpraca w zespole terapeutycznym. Autorka prowadzi zajęcia dydaktyczne na kierunku Pielęgniarstwo i Położnictwo z zakresu Zdrowia Publicznego, Współpracy z zespołach opieki zdrowotnej, Zarządzania w położnictwie i Organizacji Pracy Położnej wykorzystując metody aktywizujące Studentów np. nauczanie problemowe- PBL, czy symulację medyczna.