Niniejszy skrypt odróżnia się od wielu innych podręczników przede wszystkim kompletnością „opisu przypadków”. Autorzy przy przedstawianiu danego zagadnienia przygotowali również materiały do dyskusji w gronie studentów, pokazując tym samym właściwy kierunek rozmowy i zwracając uwagę na sposób rozumowania i interpretowania określonych kwestii z wykorzystaniem wiedzy z różnych dziedzin. Warto zaznaczyć, że dzięki temu studenci mają możliwość różnej interpretacji danych, a to oznacza, że zostanie spełniona jedna z ważnych zalet nauczania metodą PBL, polegająca na praktycznym zastosowaniu prezentowanej wiedzy w szerokim kontekście. Ponadto studenci pielęgniarstwa podczas zajęć będą doskonalić umiejętności współpracy w zespole, wymiany myśli, danych i informacji oraz krytycznego podejścia do analizowanego przypadku.
Podręcznik ten można polecić jako doskonałe narzędzie dydaktyczne, rozwijające umiejętności samodzielnego poszukiwania i uporządkowania wiedzy z implementacją do praktyki zawodowej.
Z recenzji dr hab. n. o zdr. Ewy Kupcewicz, prof. UWM
O Autorach
Renata Wolfshaut-Wolak, magister pielęgniarstwa, specjalistka pielęgniarstwa internistycznego, doktor nauk o zdrowiu, adiunkt w Pracowni Prawa i Zarządzania w Zawodach Medycznych, IPIP, WNZ CMUJ. Posiada ponad 25 letnie doświadczenie zawodowe, pracując jako nauczyciel akademicki w Instytucie Zdrowia Publicznego i w Instytucie Pielęgniarstwa i Położnictwa. Doświadczenie zawodowe w zakresie epidemiologii, zdrowia publicznego. Zainteresowania badawcze z obszaru prewencji kardiologicznej, wypalenia zawodowego, przewlekłego zmęczenia i zaburzeń snu i zdrowia publicznego. Autor i współautor 30 publikacji naukowych, 50 doniesień konferencyjnych. Udział w szkoleniach z zakresu couchingu i tutoringu oraz aktywizujących metod nauczania w tym PBL, które zaowocowały stworzeniem kursu nauczania zdrowia publicznego w oparciu o metodę BPL. Od 10 lat zaangażowana w nauczanie metodą PBL na kierunku pielęgniarstwo i położnictwo.
Anna Nowacka, magister pielęgniarstwa, doktor nauk medycznych, starszy wykładowca Pracowni Prawa i Zarządzania w Zawodach Medycznych, IPiP, WNZ UJCM. Posiada ponad 30-letnie doświadczenie zawodowe, pracując aktywnie jako nauczyciel akademicki kształcący przyszłą kadrę pielęgniarek i położnych w zakresie zarządzania w pielęgniarstwie i zdrowia publicznego. Aktualny dorobek naukowy obejmuje ogółem 40 prac opublikowanych w czasopismach naukowych krajowych i międzynarodowych oraz autorstwo i współautorstwo 4 rozdziałów w książkach przeznaczonych dla studentów studiów medycznych. Zajęcia ze Zdrowia Publicznego metodą PBL prowadzi od ponad 10 lat.
Janusz Kołacz, doktor nauk humanistycznych, absolwent „Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy” na Politechnice Krakowskiej, Centrum Szkolenia i Organizacji Systemów Jakości, gdzie uzyskał certyfikat auditora wewnętrznego systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Autor i współautor publikacji m. in. z obszaru warunków środowiska pracy pielęgniarek, dydaktyki statystyki. Uczestniczył w opracowaniu materiałów dydaktycznych dla wprowadzenia metody PBL w nauczaniu akademickim. Metodę wykorzystuje na zajęciach z przedmiotu zdrowie publiczne dla studentek i studentów pielęgniarstwa i położnictwa.
Anna Piskorz, magister pielęgniarstwa, doktor nauk medycznych, starszy wykładowca. Pracownik Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum. Absolwentka studiów podyplomowych „Promocja Zdrowia” oraz „Zarządzanie sferą usług medycznych. Ukończyła szkolenie Nauczanie problemowe w naukach medycznych, Ukończyła Szkołę Mentorów Collegium Wratislavens. Obszarem badań i zainteresowań Autorki jest zarządzanie w sferze usług medycznych, zarządzanie, konfliktami i jakością w podmiotach leczniczych oraz zdrowie publiczne i współpraca w zespole terapeutycznym. Autorka prowadzi zajęcia dydaktyczne na kierunku Pielęgniarstwo i Położnictwo z zakresu Zdrowia Publicznego, Współpracy z zespołach opieki zdrowotnej, Zarządzania w położnictwie i Organizacji Pracy Położnej wykorzystując metody aktywizujące Studentów np. nauczanie problemowe- PBL, czy symulację medyczna.