SPIS TREŚCI
Wstęp 7
1. Okres starości 11
1.1. Kiedy rozpoczyna się okres starości? 11
1.2. Jakie cechy są charakterystyczne dla okresu starości? 14
2. Poznawcze skutki starzenia się 19
2.1. Czym jest poznawcze starzenie się? 19
2.2. Jak przebiega normatywne starzenie się funkcji poznawczych? 25
2.2.1. Skorelowane z wiekiem zmiany w zakresie inteligencji 28
2.2.2. Skorelowane z wiekiem zmiany w zakresie pamięci i uczenia się 30
2.2.3. Skorelowane z wiekiem zmiany w zakresie uwagi 32
2.2.4. Skorelowane z wiekiem zmiany w zakresie funkcji językowych 33
2.3. Jak psychologowie wyjaśniają skorelowany z wiekiem spadek możliwości poznawczych? 34
2.3.1. Teoria „wyjścia z użycia” 35
2.3.2. Hipoteza „ogólnego spowalniania” 37
2.3.3. Hipoteza „skojarzonego z wiekiem obniżenia wydajności płatów czołowych mózgu” 40
3. Zróżnicowanie populacji osób w wieku senioralnym pod względem funkcjonowania poznawczego – model rezerwy poznawczej 49
3.1. Czego dotyczą różnice indywidualne w zakresie kondycji poznawczej osób starszych? 49
3.2. Jak psychologowie wyjaśniają zróżnicowanie indywidualne osób starszych w sferze funkcjonowania poznawczego? 52
4. Predyktory pomyślnego starzenia się umysłu 61
4.1. Jakie są biologiczne źródła rezerwy poznawczej w wieku senioralnym? 62
4.2. Czy status socjoekonomiczny jest predyktorem kondycji poznawczej w wieku senioralnym? 64
4.3. Czy gospodarowanie czasem wolnym jest predyktorem kondycji poznawczej w wieku senioralnym? 71
4.4. Czy osadzenie w relacjach społecznych jest predyktorem kondycji poznawczej w wieku senioralnym? 76
4.5. Czy cechy osobowości mogą być predyktorem kondycji poznawczej w wieku senioralnym? 81
4.6. Czy poszczególne predyktory kondycji poznawczej w wieku senioralnym wchodzą z sobą w interakcje? 85
Podsumowanie 87
Bibliografia 93