Anna Krawiec jest doktorem nauk prawnych, pracownikiem naukowym w Katedrze Postępowania Administracyjnego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz członkiem etatowym Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie. Zainteresowania naukowe Autorki koncentrują się na postępowaniu administracyjnym, podatkowym oraz sądowoadministracyjnym.
Monografia stanowi pierwsze w literaturze polskiej całościowe opracowanie problematyki prawnej konstrukcji procesowych kompetencji organów administracji publicznej do weryfikacji własnych decyzji w związku z ich zaskarżeniem w toku instancji administracyjnych lub zaskarżeniem do sądu administracyjnego.
Podstawowym celem opracowania jest przedstawienie teoretycznej analizy i charakterystyki instytucji autokontroli decyzji administracyjnej (określanej w literaturze także jako samokontrola) oraz dokonanie oceny zasadności istnienia tej instytucji w polskim porządku prawnym i prawidłowości regulacji prawnych autokontroli.
Autorka stara się również ustalić, czy w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym istnieją podobieństwa instytucji autokontroli do regulacji prawnych w innych procedurach sądowych przewidujących możliwość weryfikacji zaskarżonego orzeczenia przez sąd, który je wydał, oraz do regulacji prawnych instytucji zbliżonych do autokontroli w systemach sąsiadujących z Polską państw Europy Zachodniej i Środkowej.
Monografia została oparta na polskiej i obcojęzycznej literaturze przedmiotu oraz dotyczącym omawianej przez Autorkę problematyki orzecznictwie Najwyższego Trybunału Administracyjnego, Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, wojewódzkich sądów administracyjnych, a także Trybunału Administracyjnego w Wiedniu.
SPIS TREŚCI
Wykaz ważniejszych skrótów 7
Wstęp 11
Rozdział I. ZAGADNIENIA WPROWADZAJĄCE 13
1. Pojęcie decyzji administracyjnej 13
2. Istota i cel autokontroli 16
3. Instytucja autokontroli a zasada związania własną decyzją 18
4. Autokontrola decyzji a autokontrola orzeczeń sądowych 20
Rozdział II. RYS HISTORYCZNY AUTOKONTROLI W POLSKIM POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM 23
1. Pierwsza polska kodyfikacja postępowania administracyjnego 23
2. Kodeks postępowania administracyjnego 27
3. Podsumowanie 29
Rozdział III. AUTOKONTROLA W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM OGÓLNYM 31
1. Autokontrola a administracyjny tok instancji 31
2. Autokontrola decyzji – obowiązek czy uprawnienie? 34
3. Przesłanki autokontroli 37
3.1. Uwagi ogólne 37
3.2. Przesłanka formalna 37
3.2.1. Wniesienie odwołania 37
3.2.2. „Wszystkie strony” w rozumieniu art. 132 k.p.a. 39
3.2.3. Wyrażenie zgody przez pozostałe strony 45
3.3. Przesłanka materialna 47
4. Aspekt temporalny autokontroli 52
5. Problem dopuszczalności postępowania wyjaśniającego w ramach autokontroli 54
6. Decyzja autokontrolna 56
7. Zaskarżalność decyzji autokontrolnej 59
Rozdział IV. INSTYTUCJA AUTOKONTROLI DECYZJI W POSTĘPOWANIACH WYŁĄCZONYCH I ODRĘBNYCH 65
1. Postępowanie podatkowe 65
2. Postępowanie w sprawach z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów 68
3. Postępowanie w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych 73
4. Podsumowanie 76
Rozdział V. AUTOKONTROLA DECYZJI W USTAWODAWSTWACH WYBRANYCH PAŃSTW EUROPEJSKICH 79
1. Austria 79
1.1. Odwołanie 79
1.2. Berufungsvorentscheidung – wstępna decyzja odwoławcza 82
1.3. Vorlageantrag – wniosek o przedłożenie odwołania organowi odwoławczemu 84
1.4. Podsumowanie 86
2. Republika Federalna Niemiec 87
2.1. Sprzeciw 87
2.2. Postępowanie autokontrolne 88
2.3. Rozstrzygnięcie autokontrolne 89
2.4. Zaskarżalność rozstrzygnięcia autokontrolnego 90
2.5. Podsumowanie 91
3. Słowacja 92
3.1. Odwołanie 92
3.2. Autoremedura 94
3.3. Podsumowanie 95
4. Republika Czeska 96
4.1. Odwołanie 96
4.2. Autoremedura 98
4.3. Podsumowanie 99
5. Wnioski 100
Rozdział VI. RYS HISTORYCZNY AUTOKONTROLI W POSTĘPOWANIU SĄDOWOADMINISTRACYJNYM 101
1. Regulacja prawna z okresu międzywojennego 101
2. Reaktywacja sądownictwa administracyjnego 104
3. Ustawa o Naczelnym Sądzie Administracyjnym z 1995 r. 111
4. Podsumowanie 114
Rozdział VII. AUTOKONTROLA DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ W POSTĘPOWANIU SĄDOWOADMINISTRACYJNYM 117
1. Przedmiot postępowania sądowoadministracyjnego 117
2. Charakter prawny autokontroli 119
3. Autokontrola – obowiązek czy uprawnienie? 121
4. Przesłanki autokontroli 122
4.1. Skuteczne zaskarżenie decyzji 122
4.2. Podstawy uwzględnienia skargi w całości 127
5. Rozstrzygnięcie autokontrolne 132
6. Aspekt temporalny autokontroli 140
7. Problem dopuszczalności postępowania wyjaśniającego w ramach autokontroli 142
8. Charakter decyzji autokontrolnej 144
9. Kontrola decyzji autokontrolnej przez sąd administracyjny 145
10. Wpływ rozstrzygnięcia autokontrolnego na bieg postępowania sądowoadministracyjnego 147
10.1. Obowiązek przekazania akt sprawy 147
10.2. Umorzenie postępowania sądowoadministracyjnego 149
11. Autokontrola a postępowanie mediacyjne 151
Zakończenie 155
Bibliografia 159
SPIS TREŚCI
Wykaz ważniejszych skrótów 7
Wstęp 11
Rozdział I. ZAGADNIENIA WPROWADZAJĄCE 13
1. Pojęcie decyzji administracyjnej 13
2. Istota i cel autokontroli 16
3. Instytucja autokontroli a zasada związania własną decyzją 18
4. Autokontrola decyzji a autokontrola orzeczeń sądowych 20
Rozdział II. RYS HISTORYCZNY AUTOKONTROLI W POLSKIM POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM 23
1. Pierwsza polska kodyfikacja postępowania administracyjnego 23
2. Kodeks postępowania administracyjnego 27
3. Podsumowanie 29
Rozdział III. AUTOKONTROLA W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM OGÓLNYM 31
1. Autokontrola a administracyjny tok instancji 31
2. Autokontrola decyzji – obowiązek czy uprawnienie? 34
3. Przesłanki autokontroli 37
3.1. Uwagi ogólne 37
3.2. Przesłanka formalna 37
3.2.1. Wniesienie odwołania 37
3.2.2. „Wszystkie strony” w rozumieniu art. 132 k.p.a. 39
3.2.3. Wyrażenie zgody przez pozostałe strony 45
3.3. Przesłanka materialna 47
4. Aspekt temporalny autokontroli 52
5. Problem dopuszczalności postępowania wyjaśniającego w ramach autokontroli 54
6. Decyzja autokontrolna 56
7. Zaskarżalność decyzji autokontrolnej 59
Rozdział IV. INSTYTUCJA AUTOKONTROLI DECYZJI W POSTĘPOWANIACH WYŁĄCZONYCH I ODRĘBNYCH 65
1. Postępowanie podatkowe 65
2. Postępowanie w sprawach z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów 68
3. Postępowanie w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych 73
4. Podsumowanie 76
Rozdział V. AUTOKONTROLA DECYZJI W USTAWODAWSTWACH WYBRANYCH PAŃSTW EUROPEJSKICH 79
1. Austria 79
1.1. Odwołanie 79
1.2. Berufungsvorentscheidung – wstępna decyzja odwoławcza 82
1.3. Vorlageantrag – wniosek o przedłożenie odwołania organowi odwoławczemu 84
1.4. Podsumowanie 86
2. Republika Federalna Niemiec 87
2.1. Sprzeciw 87
2.2. Postępowanie autokontrolne 88
2.3. Rozstrzygnięcie autokontrolne 89
2.4. Zaskarżalność rozstrzygnięcia autokontrolnego 90
2.5. Podsumowanie 91
3. Słowacja 92
3.1. Odwołanie 92
3.2. Autoremedura 94
3.3. Podsumowanie 95
4. Republika Czeska 96
4.1. Odwołanie 96
4.2. Autoremedura 98
4.3. Podsumowanie 99
5. Wnioski 100
Rozdział VI. RYS HISTORYCZNY AUTOKONTROLI W POSTĘPOWANIU SĄDOWOADMINISTRACYJNYM 101
1. Regulacja prawna z okresu międzywojennego 101
2. Reaktywacja sądownictwa administracyjnego 104
3. Ustawa o Naczelnym Sądzie Administracyjnym z 1995 r. 111
4. Podsumowanie 114
Rozdział VII. AUTOKONTROLA DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ W POSTĘPOWANIU SĄDOWOADMINISTRACYJNYM 117
1. Przedmiot postępowania sądowoadministracyjnego 117
2. Charakter prawny autokontroli 119
3. Autokontrola – obowiązek czy uprawnienie? 121
4. Przesłanki autokontroli 122
4.1. Skuteczne zaskarżenie decyzji 122
4.2. Podstawy uwzględnienia skargi w całości 127
5. Rozstrzygnięcie autokontrolne 132
6. Aspekt temporalny autokontroli 140
7. Problem dopuszczalności postępowania wyjaśniającego w ramach autokontroli 142
8. Charakter decyzji autokontrolnej 144
9. Kontrola decyzji autokontrolnej przez sąd administracyjny 145
10. Wpływ rozstrzygnięcia autokontrolnego na bieg postępowania sądowoadministracyjnego 147
10.1. Obowiązek przekazania akt sprawy 147
10.2. Umorzenie postępowania sądowoadministracyjnego 149
11. Autokontrola a postępowanie mediacyjne 151
Zakończenie 155
Bibliografia 159
0.00 zł