Książka opisuje skuteczny program szkolenia rodziców, którzy chcą zdobyć umiejętności przydatne w wychowywaniu dzieci w wieku od dwóch do dwunastu lat. Pokazuje on terapeucie, jak pomóc rodzicom w zrozumieniu przyczyn buntu, braku posłuszeństwa czy wrogich zachowań, które pojawiają się u dziecka zarówno w domu, jak i w szkole. Autor udowadnia, jak ważne jest uczenie rodziców, aby nie tylko eliminowali negatywne zjawiska i wzmacniali posłuszne wykonywanie poleceń, ale także potrafili zachęcić dziecko do samodzielnej zabawy. Opisuje również sesje poświęcone radzeniu sobie z zachowaniami opozycyjnymi w miejscach publicznych i przygotowaniu rodziców do rozwiązywania problemów z zachowaniem dziecka, które mogą pojawić się w przyszłości.
Zbuntowane dzieci to tłumaczenie bestsellera napisanego przez jednego z największych znawców tematu. Książka przedstawia kolejność procedur podczas szkolenia rodziców dzieci z zachowaniami opozycyjnymi i buntowniczymi, analizuje przyczyny złych zachowań oraz opisuje nowatorskie metody. Niezwykle pomocne są wskazówki dotyczące oceny zaburzeń, a także materiały dla rodziców i kwestionariusze oceny sytuacji w domu i w szkole.
„Ten klasyczny podręcznik dla terapeutów, którego autorem jest znakomity badacz i klinicysta, zapoznaje czytelnika z najnowszym podejściem w leczeniu zaburzeń behawioralnych u dzieci. Barkley przekazuje zarówno praktyczne wskazówki dotyczące stosowania efektywnych narzędzi oceny i technik terapeutycznych, jak i rady na temat pracy z rodzicami i dziećmi, wynikające z wieloletniego doświadczenia zawodowego”.
dr Paul J. Frick
„Zbuntowane dzieci to prawdziwe wyzwanie dla wychowujących je rodziców oraz leczących terapeutów. Barkley prowadzi terapeutę krok po kroku, opisując skuteczne interwencje zawarte w szkoleniu dla rodziców. Rodzice, wykonując za każdym razem tylko jedno proste ćwiczenie, uczą się, jak zmienić pełen konfliktów związek z dzieckiem w relację bardziej spokojną i pozytywną”.
dr Kathleen Nadeau
„Książka
Zbuntowane dzieci omawia aktualny stan wiedzy na temat zachowań destrukcyjnych u najmłodszych pacjentów. Barkley przekazuje terapeutom bezpośrednie, przydatne wskazówki dotyczące realizowania programu szkolenia rodziców. Zarówno doświadczeni, jak i początkujący terapeuci znajdą w tej publikacji coś dla siebie”.
dr Robert J. McMahon
Dr Russell A. Barkley pracuje jako profesor kliniczny psychiatrii i pediatrii na Uniwersytecie Medycznym Karoliny Południowej. Jest autorem wielu książek i artykułów naukowych na temat zaburzenia aktywności i uwagi (ADHD), funkcji wykonawczych oraz zachowań buntowniczych wieku dziecięcego.
Podręcznik zawiera:
CZĘŚĆ I. INFORMACJE NIEZBĘDNE DO ROZPOCZĘCIA PROGRAMU
- Zasadność programu szkolenia rodziców
- Ocena kliniczna zbuntowanych dzieci
- Praktyczne uwarunkowania szkolenia
- Program szkolenia rodziców – przegląd zagadnień
CZĘŚĆ II. REALIZACJA PROGRAMU – WSKAZÓWKI DLA TERAPEUTY
Krok 1. Dlaczego dzieci źle się zachowują
Krok 2. Zwracanie uwagi
Krok 3. Praca nad posłuszeństwem dziecka i umiejętnością samodzielnej zabawy
Krok 4. Kiedy pochwała nie wystarczy, czyli system żetonowy lub punktowy
Krok 5. Time-out i inne metody dyscyplinowania dziecka
Krok 6. Rozszerzanie procedury time-out na inne problemy z zachowaniem
Krok 7. Przewidywanie problemów – radzenie sobie z dzieckiem w miejscach publicznych
Krok 8. Poprawa zachowania w szkole dzięki monitorowaniu w domu – stosowanie karty obserwacji zachowania
Krok 9. Radzenie sobie z problemami z zachowaniem w przyszłości
Krok 10. Sesja przypominająca i dalsze sesje
CZĘŚĆ III. MATERIAŁY SŁUŻĄCE DO OCENY PROBLEMÓW DZIECKA
CZĘŚĆ IV. MATERIAŁY DLA RODZICÓW