Ukryte programy uniwersyteckiej edukacji i ich rezultaty
Doświadczenia studentów pedagogiki
Liczba stron: 344Format: 15,8x23,5 cmData publikacji: 13.01.2016Data wydania e-booka: 14.04.2023
Opis książki
Problematyka podjęta w publikacji Ukryte programy uniwersyteckiej edukacji i ich rezultaty. Doświadczenia studentów pedagogiki jest bardzo ważnym i atrakcyjnym tematem w badaniach nad edukacją akademicką. Odsłanianie rzeczywistych efektów kształcenia na uniwersytecie w sytuacji administracyjnego, scentralizowanego ich definiowania, zwłaszcza w odniesieniu do postaw i przekonań, jest źródłem rzeczowych argumentów w debacie nad współczesną szkołą wyższą, jej miejscem i funkcjami w rozwoju państwa i społeczeństwa oraz w rozwoju osobowym jej podmiotów. Ważne poznawczo jest wykorzystanie swobodnych wypowiedzi studentów doświadczających oddziaływania ukrytych programów w uczelni. Na podkreślenie zasługuje warsztat badawczy Doroty Pauluk oraz przejrzyste jego przedstawienie czytelnikom. Zapewnia to możliwość konfrontowania wyników tych badań z innymi, prowadzonymi w innych uczelniach i w innym czasie. Uważam to za przejaw wysokiej samoświadomości metodologicznej Autorki pracy. [...] Rozprawę tę cechują duża wartość poznawcza oraz wysoki poziom merytoryczny i metodologiczny. Wnosi ona nowe elementy do wiedzy o tak ważnej kategorii analitycznej, jaką jest ukryty program istniejący w instytucjach edukacyjnych, oraz o rzeczywistych efektach edukacji uniwersyteckiej. Jej treść wypełnia lukę w wiedzy z zakresu pedagogiki szkoły wyższej i może stanowić ważne źródło analiz w procesie doskonalenia zawodowego nauczycieli akademickich.
Z recenzji prof. dr hab. Marii Czerepaniak-Walczak
Dorota Pauluk - absolwentka pedagogiki i psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego; doktor nauk humanistycznych w dziedzinie pedagogiki w Instytucie Pedagogiki na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej naukowe zainteresowania są związane z problematyką ukrytego programu w akademickiej edukacji, przemianami modelu uniwersytetu oraz studiującej młodzieży, psychologią rozwoju człowieka ze szczególnym uwzględnieniem okresu wczesnej dorosłości oraz możliwościami wykorzystania dla badań edukacyjnych analizy treści różnych form przekazów (czasopism młodzieżowych, podręczników szkolnych, swobodnych wypowiedzi podmiotów edukacji).
Język publikacjipolski
Tytuł w języku angielskimThe hidden curricula of university education and their results : experience of pedagogy students