SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE
CZĘŚĆ PIERWSZA
ROZDZIAŁ I. ROLA ŚRODOWISKA W ROZWOJU
Kształtowanie się procesów poznawczych w kontekście środowiska
Rozwój zdolności strategicznych: koncentracja i pamięć świeża
Powstawanie twórczego nastawienia wobec świata
Formowanie się umiejętności społecznych
Rozwój samodzielności i niezależności
Podsumowanie
ROZDZIAŁ II. ISTOTA ROZWOJU I METODY JEGO STYMULOWANIA W UJĘCIU MARII MONTESSORI
Podstawowe pojęcia w pedagogice M. Montessori
Dynamizmy rozwojowe
Dyspozycje wewnętrzne
Etapy rozwoju człowieka oraz związane z nimi fazy wrażliwości
Przygotowane otoczenie, praca i zabawa w rozwoju dziecka
Otoczenie rozwijającego się dziecka
Cele wychowania
Praca będąca zabawą
Podsumowanie – opinie o systemie pedagogicznym M. Montessori
ROZDZIAŁ III. RUDOLFA STEINERA ANTROPOZOFICZNE ROZUMIENIE ROZWOJU CZŁOWIEKA
Antropologia antropozoficzna
Cele pedagogiki waldorfskiej oraz drogi ich osiągania
Wychowanie do wolności
Otwarte otoczenie, zadania nauczyciela.
Podsumowanie – miejsce podejścia waldorfskiego w edukacji polskiej
ROZDZIAŁ IV. PROPOZYCJA PROGRAMU WYCHOWANIA W POLSKIM PRZEDSZKOLU STANDARDOWYM
Cele pracy wychowawczej z dzieckiem w wieku przedszkolnym
Poznawanie świata w działaniu
Aktywność zabawowa dziecka w wieku przedszkolnym
Podsumowanie – cele edukacji w XXI wieku
ROZDZIAŁ V PORÓWNANIE TRZECH ZAPREZENTOWANYCH SYSTEMÓW PEDAGOGICZNYCH
Kryteria dokonywanych porównań
Co łączy, a co dzieli systemy edukacyjne?
CZĘŚĆ DRUGA
ROZDZIAŁ VI BADANIA WŁASNE
Problemy i hipotezy badawcze
Studium przypadku jako metoda badawcza
Techniki i narzędzia badawcze
Postępowanie badawcze
Podsumowanie
ROZDZIAŁ VII. ŚRODOWISKO PREZENTOWANYCH GRUP PRZEDSZKOLNYCH. WYNIKI BADAŃ
Grupy przedszkolne w kontekście
Zmiany sceny pedagogicznej końca XX wieku
Realia badanych placówek
Kontekst rodzinny
Aktywności i doświadczenia dzieci
ROZDZIAŁ VIII. GRUPY PRZEDSZKOLNE W DZIAŁANIU. WYNIKI BADAŃ
Rozwój procesów poznawczych w badanych grupach
Formy pracy specyficzne dla danej rzeczywistości przedszkolnej
Wyniki badań ilościowych w zakresie wybranych zmiennych sfery poznawczej
Interpretacja i dyskusja wyników
Kreatywność
Formy pracy specyficzne dla danej rzeczywistości przedszkolnej
Wyniki badań ilościowych w zakresie zmiennej „kreatywności”
Interpretacja i dyskusja wyników
Rozwój społeczny
Formy pracy specyficzne dla danej rzeczywistości przedszkolnej
Wyniki badań ilościowych w zakresie wybranych zmiennych sfery społecznej
Interpretacja i dyskusja wyników
Rozwój samodzielności
Formy pracy specyficzne dla danej rzeczywistości przedszkolnej
Wyniki badań ilościowych w zakresie zmiennej osiowej samodzielność
Interpretacja i dyskusja wyników
Wzajemne relacje pomiędzy stymulowanymi kompetencjami
Prezentacja analiz korelacyjnych
Interpretacja i dyskusja wyników
ROZDZIAŁ XI. WNIOSKI DLA PRAKTYKI STYMULOWANIA ROZWOJU DZIECKA
BIBLIOGRAFIA
ZAŁĄCZNIKI