Podręcznik stanowi bardzo potrzebne i długo oczekiwane opracowanie, które w sposób rzetelny i wyczerpujący omawia najważniejsze problemy psychologiczne, z jakimi spotykają się lekarze różnych specjalności. Jest adresowane przede wszystkim do studentów wydziałów lekarskich. Jednak zainteresowani nim mogą być również studenci kierunku pielęgniarstwa, fizjoterapii, a częściowo także ratownictwa medycznego, nie wspominając o praktykujących lekarzach różnych specjalności.
Ważną cechą książki jest to, że wychodzi poza typowe dla klasycznych podręczników psychologii medycznej rozważania teoretyczne, koncentrując się na problemach praktycznych, najistotniejszych z punktu widzenia lekarza i studenta medycyny. Problemy te związane są z psychologicznym aspektami sytuacji choroby i leczenia w różnych działach medycyny. W sposób naturalny towarzyszą one sytuacji choroby i leczenia i niewątpliwie powinny być brane pod uwagę przez lekarzy i inne osoby sprawujące opiekę nad chorym.
Całość opracowania prezentuje biopsychospołeczne podejście do choroby i jej leczenia, co podkreślają w obszernym wstępnie redaktorzy tomu, uzupełniając dominujący wciąż w nauczaniu medycyny biomedyczny model o elementy psychologiczne.