Uwagi redaktorskie 11
Wprowadzenie 15
Garść uwag na temat problematyki interpretacji 19
Krytyka literacka a interpretacja 24
Przekład a interpretacja 28
ROZDZIAŁ 1
Angloamerykańska recepcja Zimowej opowieści w zarysie 41
1.1. Czas powstania Zimowej opowieści 42
1.2. Zimowa opowieść w kontekście sztuk ostatnich: typ teatru, struktura dramaturgiczna, tematyka i symbolika 44
1.2.1. Typ teatru 44
1.2.2. W walce o publiczność: teatralne mody 45
1.2.3. Nowy typ dramaturgii; problematyka gatunku Zimowej opowieści 46
1.2.4. Wspólne motywy, tematyka i symbolika sztuk ostatnich 56
1.3. Zimowa opowieść w angloamerykańskiej krytyce literackiej i teatralnej 59
1.3.1. Pierwsze trzysta lat recepcji: główne tematy i zagadnienia interpretacyjne 61
1.3.2. Ostatnie sto lat recepcji: przegląd anglojęzycznych prac krytycznych 68
1.3.3. Trzy najsłynniejsze powojenne brytyjskie inscenizacje w reżyserii Petera Brooka (1951), Trevora Nunna (1969) i Petera Halla (1988) 82
ROZDZIAŁ 2
Zimowa opowieść w polskiej krytyce literackiej 87
2.1. Od początków recepcji do II wojny światowej 88
2.1.1. Krytyka dziewiętnastowieczna: Zimowa opowieść a „sprawa polska” 89
a. Hipotezy Jakuba Caro 89
b. Komentarz Gustawa Ehrenberga 90
c. Kontynuacja tematu domniemanych źródeł polskich w pracach innych autorów dziewiętnastowiecznych 92
d. Wznowienie zainteresowania „sprawą polską” w XXI wieku 96
2.1.2. Krytyka dziewiętnastowieczna: pierwsze próby całościowych interpretacji historycznoliterackich i krytycznoliterackich dramatu 97
2.1.3. Od początku XX wieku do końca dwudziestolecia międzywojennego: Zimowa opowieść czytana profesjonalnie i po amatorsku 103
2.1.4. Interpretacyjne streszczenia Zimowej opowieści 114
a. Praca Stanisława Egberta Koźmiana (1886) 116
b. Monografia Władysława Tarnawskiego (1931) 122
2.2. Przegląd badań poświęconych Zimowej opowieści po II wojnie światowej 124
2.2.1. Marzenia o lepszym świecie (Przemysław Mroczkowski, 1966) 124
2.2.2. Krytyka powierzchowności (Juliusz Kydryński, [1981] 1993) 128
2.2.3. Świadectwo czasu (Henryk Zbierski, 1988) 129
2.2.4. Artysta i jego dzieło (Jacek Fabiszak, 1996 i 2001) 132
2.2.5. Czar baśni (Andrzej Wicher, 1998 i 2003) 135
2.2.6. Tekstualne wyobrażenia kobiecego ciała (Patrycja Poniatowska, 2006) 139
2.2.7. Dramat rodzinny „wydziergany” z setek skłębionych wątków (Anna Cetera, 2014) 143
2.2.8. Ludzkie marzenie o pokonaniu śmierci (Małgorzata Grzegorzewska, 2007 i 2018) 146
ROZDZIAŁ 3
Zimowa opowieść w polskich przekładach 151
3.1. Obraz postaci Leontesa w pierwszej, tragicznej części dramatu (akty 1–3) 153
3.2. Opowieść Mamiliusza (akt 2, scena 1, wersy 21–32) 182
3.3. Problematyka czasu w Zimowej opowieści 187
3.3.1. Monolog Czasu (akt 4, scena 1) 189
3.3.2. Żonkil, narcyz czy asfodel? Czyli o Autolikusie i Perdicie, grecko-rzymskim micie pór roku i symbolice kwiatów (akt 4, sceny 3–4) 203
3.4. Przemiana posągu Hermiony (akt 5, scena 3) 219
3.4.1. Sztuka a życie 223
3.4.2. Duchowość i zmysłowość 229
3.4.3. „Oczyma duszy…” – rzeczywistość metafizyczna 232
Wnioski 239
Wykaz cytowanej literatury 247
Indeks osobowy 263