Zalążek niniejszego tomu powstał już w maju 2018 roku, a jego kamieniem węgielnym była poświęcona kobietom w akademii akcja performatywna Macierz/Matrix, organizowana przez Kolektyw Kuratorski w Librarii Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego w kwietniu 2018 roku. Książkę poprzedzał długi proces namysłu i dyskusji, a także „stawania się kobietami w akademii”, dochodzenia do kobiecego doświadczania akademii z pozycji zewnętrznych obserwatorek. Autorkami zebranych tekstów są akademiczki artystki, profesorki, doktorantki, studentki i absolwentki, nauczycielki, a także byłe akademiczki i byłe doktorantki – wszystkie poszukują medium, by opowiedzieć o doświadczeniu patriarchalnej hegemonii akademii i o często partyzanckich sposobach kobiecego „hakowania” tego systemu w duchu feministycznej etyki odpowiedzialności i troski, ale też wspólnej pracy.
Takich głosów nam trzeba, bo to niemal monumentalny tom, na granicy teorii i sztuki, to ciekawe głosy łączące dążący do opisu dyskurs nauki z prywatnym głosem, usytuowanym, konkretnym, odważnym. Niezwykle śmiała i ważna to książka, która ostatecznie proponuje – w swojej formie i wymowie – rozważenie naszych sztywnych standardów dyskursu i uprawiania nauki, tworzenia i publikowania tekstów.
Dr hab. Urszula Chowaniec, prof. Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
Anna Chromik. Adiunktka na Uniwersytecie Pedagogicznym, kuratorka i tłumaczka. Zajmuje się feministycznymi dyskursami macierzyństwa, cielesnością i traumą w sztuce i teorii oraz kwestiami wrażliwości i troski jako narzędzi oporu.
Natalia Giemza. Polonistka i krytyczka, nauczycielka języka polskiego i życia w XLI LO w Krakowie. Działaczka na rzecz równości i naprawy świata, feministka. Autorka instagramowego profilu @desertacja.
Katarzyna Bojarska. Kulturoznawczyni, anglistka, autorka, tłumaczka, krytyczka, redaktorka, feministka. Pracuje w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS w Warszawie, współzałożycielka i redaktorka pisma „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej”.
0.00 zł