SPIS TREŚCI
SPIS TREŚCI
Wstęp (Janina Kostkiewicz) 7
RECEPCIA EURÓPSKEHO PEDAGOGICKÉHO MYSLENIA V SLOVENSKEJ PEDAGOGIKE A ŠKOLE V ROKOCH 1918–1938 (Milan Krankus) 11
1. Podmienky rozvoja pedagogiky na Slovensku po r. 1918 11
2. Diskusia o vedeckom charaktere pedagogiky 13
3. Prenikanie myšlienok modernej pedagogiky na Slovensko 14
4. Recepcia myšlienok modernej pedagogiky v pedagogických časopisoch 24
5. V. Příhoda a reformné hnutie na Slovensku 26
6. Reformné pedagogické hnutie na Slovensku 29
7. Recepcia globálnej metódy a celostného vyučovania 31
8. Problematika výchovy v demokracii a totalite 34
9. Prístupy k zahraničnej pedagogike a jej recepcia na Slovensku po r. 1938 35
10. Záver 36
Citovaná literatúra 37
VÝCHODISKÁ RODINNEJ PEDAGOGIKY Z POHĽADU KULTÚRNEJ HISTÓRIE A Z KONTEXTU VÝVINU PEDAGOGICKÉHO MYSLENIA (Mária Potočárová) 41
Úvod 41
1. Prierezová analýza podôb rodiny a rodinnej výchovy – od antiky po modernu, postmodernu a súčasnosť. Odkaz na históriu, kultúrnu antropológiu, a na niektoré smery filozofi e výchovy (Náčrt všeobecných východísk) 41
2. Obdobie stredoveku 51
3. Rodinná pedagogika na Slovensku – v refl exii novodobej histórie po súčasnosť 67
Citovaná literatúra 85
PEDAGOGIA RODZINY W POLSCE (1918–1939) – KONCEPCJA I JEJ KONTEKSTY TWORZONE W KULTURZE KATOLICKIEJ (Janina Kostkiewicz) 89
Wprowadzenie 89
1. Z rozważań nad pojęciem i znaczeniem rodziny 90
2. Tomistyczne i personalistyczne podstawy wychowania w rodzinie 93
3. Zewnętrzne wsparcie wychowawcze dla powstania i rozwoju rodziny 98
4. Wychowanie w rodzinie – wewnętrzne relacje wychowawcze 105
5. Dziecko nienarodzone i jego prawo do życia 111
6. Aspekty prawa rodzinnego i jego reforma w propozycjach i opinii prawników katolickich 112
Podsumowanie 115
Bibliografia 117
TRADYCJA USPOŁECZNIENIA W WYCHOWANIU PERSONALISTYCZNYM O ORIENTACJI SPOŁECZNEJ WE WSPÓŁCZESNEJ EDUKACJI SŁOWACKIEJ. USPOŁECZNIENIE JAKO DROGA CZŁOWIEKA KU CZŁOWIEKOWI (Ivan Podmanický) 123
Wprowadzenie 123
1. Humanistyczne koncepcje (ujęcia, tendencje) wychowania na Słowacji 126
2. Uspołecznienie w edukacji szkolnej Republiki Słowackiej – wychowanie personalistyczne o orientacji społecznej 129
3. Zachowania prospołeczne a wychowanie etyczne 132
Zakończenie 136
Bibliografia 137