EN
Spis treści, fragmenty, recenzje

Refleksje zza kamery

Reżyserki o kinie i formie filmowej

Liczba stron: 262 Format: 15,5x22 cm Rok wydania: 2022 Data premiery: 15.12.2022 Data wydania e-booka: 28.08.2023

Opis książki

Założeniem książki jest prezentacja różnorodnych głosów twórczych kobiet w kinie, by ukazać podejmowaną przez nie refleksję, a tym samym podkreślić ich obecność i znaczenie w historii myśli filmowej. Kolejne rozdziały poświęcone są przemyśleniom Alice Guy-Blaché, Germaine Dulac, Mai Deren, Laury Mulvey, Trinh T. Minh-ha oraz Alexandry Juhasz, odnoszącym się do własnego dorobku filmowego, jak i do znacznie szerszej problematyki, związanej z określonymi nurtami artystycznymi i intelektualnymi oraz realiami społeczno-kulturowymi. W przywołanych tekstach przewijają się tematy nawiązujące do czterech głównych zagadnień. Pierwsze dotyczy formy filmowej oraz kina jako medium, instytucji, obszaru kultury popularnej, a drugie praktyki reżyserskiej kobiet – używanego przez nie warsztatu, stylu i indywidualnych zainteresowań. W trzecim chodzi o związki omawianej refleksji z feminizmem, postkolonializmem, teorią queer i innymi koncepcjami, które dostarczyły piszącym przydatnych pojęć czy definicji. Natomiast czwarte zagadnienie skupia się na relacji między twórczością kobiet a tradycją kultury wizualnej w jej wymiarze technologicznym i komunikacyjnym, a nie tylko estetycznym.

Każda z zaprezentowanych reżyserek-teoretyczek nieco odmiennie wyjaśnia potrzebę równoczesnego uprawiania twórczości filmowej i pisarskiej. Dla Alice Guy-Blaché zapisywanie wspomnień było sposobem na odniesienie się do epoki pionierskiej, a równocześnie na zaznaczenie w niej swojej obecności jako kreatorki kinowego warsztatu oraz prekursorki w zakresie pracy na planie w wielofunkcyjnej roli metteur en scène. Liczne, różnorodne formy przekazu, używane przez Germaine Dulac pozwalały jej podjąć najważniejsze kwestie dla rozwoju kina jako sztuki oraz artystycznych ruchów awangardowych, w których widziała miejsce na swobodę twórczą, nieskrępowaną wymogami komercji. Maya Deren w swojej książce zastosowała konwencję anagramu, starając się powiązać w całość rozważania na temat sztuki, formy i filmu oraz fascynujących ją zjawisk kulturowych. W dorobku Laury Mulvey przewijają się wątki związane z jej najbardziej znaną koncepcją męskiego władcy spojrzenia, ale też z kwestią ukazywania i problematyzowania doświadczeń kobiet, zwłaszcza aktywnych artystek. Motyw twórczości kobiet powraca w pracach Trinh T. Minh-ha, łączącej wątki postkolonialne i queerowe w refleksji nad tożsamością oraz jej obrazami, zwłaszcza w kontekście doświadczeń migracji i przemieszczenia. Do problematyki tożsamości nawiązuje również Alexandra Juhasz, która w swoich rozważaniach teoretycznych odnosi się do, jak to określa, feministycznej historii mediów (oraz kina amerykańskiego), a także do aktywizmu związanego z AIDS i środowiskiem queerowym.

Równie ważna, co sama twórczość kobiet, jest dla Juhasz jej archiwizacja, pozwalająca stworzyć lub/i podtrzymać więzi międzypokoleniowe oraz przepływ wiedzy i doświadczeń. Włączenie do książki sześciu różnych reżyserek-teoretyczek również jest próbą połączenia przedstawicielek odmiennych generacji, by zaznaczyć ciągłości tradycji uprawiania przez kobiety refleksji o kinie i formie filmowej.

Prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz – filmoznawczyni, pracuje w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się kinem współczesnym, problematyką tożsamości kulturowej oraz twórczością kobiet w filmie, fotografii i sztuce. Wyrazem jej zainteresowań są publikacje: „W poszukiwaniu sposobu ekspresji. O filmach Jane Campion i Sally Potter” (2001), „Władczynie spojrzenia. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek” (2010). Ponadto autorka książek: „Derek Jarman. Portret indywidualisty” (2003), „Młode wilki polskiego kina. Kategoria gender a debiuty lat 90.” (2006) oraz „Oblicza kina queer” (2014). W latach 2015-2018 Koordynatorka projektu badawczego Narodowego Centrum Nauki: „Pionierki z kamerą. Kobiety w kinie i fotografii w Galicji 1896-1945”. Jako stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2015 prowadziła badania, których efektem jest monografia: „Modernistyki o kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918-1939” (2016). Członkini Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami. Zasiada w Radzie Muzeum Fotografii w Krakowie.
Książka jest dofinansowana przez Uniwersytet Jagielloński ze środków Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej oraz przez Miasto Stołeczne Warszawa w ramach projektu Akademia filmu awangardowego.

Wydawcami książki są Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Fundacja Okonakino i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Osoby zapisane na zajęcia Akademii filmu awangardowego 2022 w ramach projektu otrzymają książkę nieodpłatnie. Informacja o projekcie i zapisach jest dostępna na stronie: https://www.akademiadokumentalna.pl/uw-akademia-filmu-awangardowego-iv-sem-zimowy-20222023
Język publikacji polski
Wydanie pierwsze
ISBN: 978-83-233-5171-9
e-ISBN (pdf): 978-83-233-7387-2

Polecamy także:

POLECANE KSIĄŻKI

Okładka książka Analiza łańcuchowa w terapii dialektyczno-behawioralnej
Shireen Rizvi

Analiza łańcuchowa w terapii dialektyczno-behawioralnej

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

45,00 zł
36,00 zł
Eliane Brum

Kolekcjoner porzuconych dusz

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

39,90 zł
31,92 zł
red. Łukasz Tischner, Agnieszka Bielak

Literatura a religia – wyzwania epoki świeckiej. Tom 2

(Oprawa miękka)

46,20 zł
36,96 zł
Deb Dana

Teoria poliwagalna w praktyce

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

56,70 zł
45,36 zł

NOWOŚCI

Okładka książki Hakowanie antropocenu
red. Małgorzata Sugiera

Hakowanie antropocenu

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

44,10 zł
35,28 zł
okładka książki Polityka i estetyka
Kasper Pfeifer

Polityka i estetyka

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

44,10 zł
35,28 zł
Okładka książka ПОЛОНІКА XVI–XVIII ст.
red. Iryna Ciborowśka-Rymarowycz , Wacław Walecki

ПОЛОНІКА XVI–XVIII ст. | Polonika XVI-XVIII w.

( Oprawa miękka )

44,10 zł
35,28 zł
okładka czasopisma Prace Historyczne 150 (3) 2023
red. Zdzisław Zblewski

Prace Historyczne 150 (3) 2023

( Oprawa miękka )

42,12 zł
33,70 zł
John M. Gottman , Nan Silver

Siedem zasad udanego małżeństwa

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

46,00 zł
36,80 zł
okładka książki Szkoła wartości
Małgorzata Bogunia-Borowska , Joanna Rzońca

Szkoła wartości

( Oprawa miękka )

46,20 zł
36,96 zł
Okładka książki Lacan: projekt lektury
Anna Turczyn

Lacan: projekt lektury

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

48,30 zł
38,64 zł
Niedostępny
okładka książki Księżniczka Bari
Hwang Sok-yong

Księżniczka Bari

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

46,00 zł
36,80 zł
okładka książki Gdybym tylko...
Robert L. Leahy

Gdybym tylko...

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

66,00 zł
52,80 zł
okładka książki Przedsiębiorczość strategiczna jako koncepcja rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw
Jacek Gancarczyk

Przedsiębiorczość strategiczna

( Oprawa miękka )

46,20 zł
36,96 zł
okładka książki Niezwykłe zmysły
Ed Yong

Niezwykłe zmysły

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

100,00 zł
80,00 zł
okładka czasopisma PKrakowskie Studia z Historii Państwa i Prawa, tom 16, zeszyt 4
red. Krystyna Chojnicka , Maciej Mikuła , Kacper Górski

Krakowskie Studia z Historii Państwa i Prawa, tom 16, zeszyt 4

( Oprawa miękka )

41,04 zł
32,83 zł
okładka książki Sto kwiatów
Genki Kawamura

Sto kwiatów

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

50,99 zł
40,79 zł
Okładka książki Niechciane myśli i silne emocje
Jon Hershfield , Blaise Aguirre

Niechciane myśli i silne emocje

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

50,00 zł
40,00 zł
Dionizjusz z Furny

Hermeneia

( Oprawa miękka )

79,00 zł
63,20 zł
okładka książki Od kodeksu do cybertekstu prawa
red. Wojciech Cyrul

Od kodeksu do cybertekstu prawa

( Oprawa miękka )

46,20 zł
36,96 zł
Okładka książki Ryōhen: Zapiski o hossō w dwóch częściach
Piotr Pieścik

Ryōhen: Zapiski o hossō w dwóch częściach

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

47,25 zł
37,80 zł
okładka książki Eastern drama of the absurd in the twilight of the Soviet Bloc
Krzysztof Pleśniarowicz

Eastern drama of the absurd in the twilight of the Soviet Bloc

( Oprawa twarda )

46,20 zł
36,96 zł
Okładka książki Odwieczna baśń. Śluby. Gody życia
Stanisław Przybyszewski

Odwieczna baśń. Śluby. Gody życia

( Oprawa twarda )

65,10 zł
52,08 zł
okładka książki Immanuel Kant
Ludwig Ernst Borowski

Immanuel Kant

( Oprawa twarda )

51,45 zł
41,16 zł

Ta strona wykorzystuje pliki cookies.

Dowiedz się więcej...