Dlaczego ludzie kłamią i jak można wykrywać kłamstwa?
Istnieje bogata literatura psychologiczna poświęcona tym fundamentalnym pytaniom, a niniejsza publikacja szczegółowo omawia istotną wiedzę oraz przedstawia wskazówki mające pomóc w jak najlepszym wykrywaniu oszukiwania.
Aldert Vrij opisał analizy różnic indywidualnych (związanych z płcią, wiekiem i osobowością) w zachowaniu kłamców. Zaprezentował także interesujące badania dotyczące sposobów, w jakie oszukiwanie odzwierciedla się zarówno w rzeczywistym obiektywnym zachowaniu niewerbalnym, jak i w postrzeganych wskazówkach niewerbalnych, które mogą pomóc obserwatorowi wykrywającemu oszustwo lub wprowadzić go w błąd. Książka zawiera nie tylko bogate omówienie fizjologicznych aspektów oszukiwania i poligrafu jako metody wykrywania kłamstw, ale także dokładne omówienie obecnego stanu wiedzy w zakresie analizy treści i oceny wiarygodności wypowiedzi werbalnych i spisanych zeznań. Kończą ją rozważania na temat tego, jak pracodawcy mogą poprawić swoją umiejętność wykrywania oszukiwania poprzez koncentrację na kluczowych aspektach zachowania kłamcy oraz przez świadomość i kontrolę ich własnego zachowania.
Wykrywanie kłamstw i oszukiwania:
Książka przeznaczona jest dla studentów, naukowców i zawodowców w dziedzinie psychologii i kryminologii, policjantów oraz prawników.
Bez wątpienia książka ta stanowi jedno z najważniejszych w ostatnich latach osiągnięć w zakresie teorii i praktyki wykrywania kłamstw. Po raz pierwszy badania dotyczące werbalnych, niewerbalnych i fizjologicznych korelatów mówienia prawdy i oszukiwania zostały obszernie omówione w jednym tekście.
Franz Willem Winkel, Free University of Amsterdam,
Prezes EAPL (Europejskiego Stowarzyszenia Psychologii i Prawa)
Słabi w wykrywaniu kłamstw, 2CZĘŚĆ I
Definicja oszukiwania, 4
Dlaczego ludzie kłamią?, 6
Różne typy kłamstwa, 9
Różnice indywidualne w mówieniu kłamstw, 11
Znaczenie zachowania niewerbalnego podczas oszukiwania, 193. Percepcja zachowania niewerbalnego podczas oszukiwania, 53
Procesy, których kłamcy mogą doświadczyć podczas oszukiwania, 22
Zachowanie kłamcy, 29
Czynniki wpływające na zachowanie kłamcy, 38
Wniosek, 50
Jak, zdaniem ludzi, zachowują się kłamcy?, 53CZĘŚĆ II
Czy kłamcy zachowują się tak, jak spodziewają się obserwatorzy?, 59
Skąd biorą się różnice miedzy obiektywnymi a subiektywnymi wskaźnikami oszukiwania?, 61
Zdolność ludzi do wykrywania kłamstw, 63
Czynniki wpływające na umiejętność wykrywania oszukiwania, 66
Dlaczego ludzie nie potrafią wykryć kłamstw?, 87
Szkolenie ludzi w zakresie wykrywania oszukiwania, 89
Zalecenia, 92
Emocje, 1005. Ocena Wiarygodności Zeznań, 109
Złożoność treści, 101
Próby kontroli, 101
Omówienie obiektywnych i subiektywnych werbalnych kryteriów oszukiwania, 102
Wniosek, 105
Historia Oceny Wiarygodności Zeznań, 1106. Monitorowanie Rzeczywistości, 153
Ocena Wiarygodności Zeznań (SVA), 111
Co mówią ludzie prawdomówni?, 122
Wykrywanie prawdy za pomocą CBCA, 130
Ocena Kontrolnej Listy Wiarygodności, 134
Problemy związane ze stosowaniem SVA, 136
Co mówią osoby prawdomówne?, 140
Ocena, 143
Dalsze badania dotyczące SVA, 147
Wgląd w ludzką pamięć, 153CZĘŚĆ III
Monitorowanie Rzeczywistości a oszukiwanie, 155
Monitorowanie Rzeczywistości jako narzędzie służące do wykrywania kłamstw, 157
Ograniczenia stosowalności metody Monitorowania Rzeczywistości, 159
Wniosek, 159
Co to jest poligraf?, 1658. Wskazówki i konsekwencje dla wykrywania kłamstw w praktyce zawodowej, 205
Technika istotne/nieistotne, 169
Poligraf: jak to działa?, 170
Poligraf: czy to działa?, 186
Przeciwdziałanie, 196
Osobowość a poligraf, 198
Wniosek, 199
Kim są dobrzy kłamcy?, 205Bibliografia, 221
Trzy sposoby wykrywania kłamstw, 209
Porównanie trzech sposobów wykrywania oszukiwania, 212
Wskazówki dotyczące tego, jak złapać kłamcę, 217
Uwaga końcowa, 220
Słabi w wykrywaniu kłamstw, 2CZĘŚĆ I
Definicja oszukiwania, 4
Dlaczego ludzie kłamią?, 6
Różne typy kłamstwa, 9
Różnice indywidualne w mówieniu kłamstw, 11
Znaczenie zachowania niewerbalnego podczas oszukiwania, 193. Percepcja zachowania niewerbalnego podczas oszukiwania, 53
Procesy, których kłamcy mogą doświadczyć podczas oszukiwania, 22
Zachowanie kłamcy, 29
Czynniki wpływające na zachowanie kłamcy, 38
Wniosek, 50
Jak, zdaniem ludzi, zachowują się kłamcy?, 53CZĘŚĆ II
Czy kłamcy zachowują się tak, jak spodziewają się obserwatorzy?, 59
Skąd biorą się różnice miedzy obiektywnymi a subiektywnymi wskaźnikami oszukiwania?, 61
Zdolność ludzi do wykrywania kłamstw, 63
Czynniki wpływające na umiejętność wykrywania oszukiwania, 66
Dlaczego ludzie nie potrafią wykryć kłamstw?, 87
Szkolenie ludzi w zakresie wykrywania oszukiwania, 89
Zalecenia, 92
Emocje, 1005. Ocena Wiarygodności Zeznań, 109
Złożoność treści, 101
Próby kontroli, 101
Omówienie obiektywnych i subiektywnych werbalnych kryteriów oszukiwania, 102
Wniosek, 105
Historia Oceny Wiarygodności Zeznań, 1106. Monitorowanie Rzeczywistości, 153
Ocena Wiarygodności Zeznań (SVA), 111
Co mówią ludzie prawdomówni?, 122
Wykrywanie prawdy za pomocą CBCA, 130
Ocena Kontrolnej Listy Wiarygodności, 134
Problemy związane ze stosowaniem SVA, 136
Co mówią osoby prawdomówne?, 140
Ocena, 143
Dalsze badania dotyczące SVA, 147
Wgląd w ludzką pamięć, 153CZĘŚĆ III
Monitorowanie Rzeczywistości a oszukiwanie, 155
Monitorowanie Rzeczywistości jako narzędzie służące do wykrywania kłamstw, 157
Ograniczenia stosowalności metody Monitorowania Rzeczywistości, 159
Wniosek, 159
Co to jest poligraf?, 1658. Wskazówki i konsekwencje dla wykrywania kłamstw w praktyce zawodowej, 205
Technika istotne/nieistotne, 169
Poligraf: jak to działa?, 170
Poligraf: czy to działa?, 186
Przeciwdziałanie, 196
Osobowość a poligraf, 198
Wniosek, 199
Kim są dobrzy kłamcy?, 205Bibliografia, 221
Trzy sposoby wykrywania kłamstw, 209
Porównanie trzech sposobów wykrywania oszukiwania, 212
Wskazówki dotyczące tego, jak złapać kłamcę, 217
Uwaga końcowa, 220
0.00 zł