1.1. Dezinformacja – informacje podstawowe 15Rozdział 2. Redukowanie efektu dezinformacji 42
1.2. Metody badania efektu dezinformacji 16
1.2.1. Procedura dwuetapowa 16
1.2.2. Procedura trzyetapowa 18
1.2.3. Procedura czteroetapowa 22
1.2.4. Paradygmat DRM 24
1.3. Mechanizmy efektu dezinformacji 25
1.3.1. Mechanizmy pamięciowe 26
1.3.2. Mechanizmy niepamięciowe 30
1.4. Wyznaczniki wielkości efektu dezinformacji 36
2.1. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą pobudzenia indukowanego po procesie zapamiętywania 43Rozdział 3. Ostrzeżenie o dezinformacji 73
2.2. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą rozgrzania poznawczego. 45
2.3. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą umożliwienia badanym wyboru liczby informacji, jakie mogą zawrzeć w swojej odpowiedzi 46
2.4. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą wywiadu poznawczego oraz Samodzielnie Wykonywanego Przesłuchania 47
2.5. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą wzmocnionej autoafirmacji 50
2.6. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą placebo 52
2.7. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą poziomych ruchów gałek ocznych 56
2.8. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą medytacji z zamkniętymi oczami 57
2.9. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą hipnozy 60
2.10. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą inokulacji 64
2.11. Redukowanie efektu przedłużonego wpływu dezinformacji 69
3.1. Rodzaje ostrzeżeń 75Rozdział 4. Efekt skażonej prawdy 128
3.2. Klasyfikacja ze względu na umiejscowienie ostrzeżenia 76
3.2.1. Ostrzeżenie prospektywne 77
3.2.1.1. Ostrzeżenie prospektywne w trzyetapowym paradygmacie efektu dezinformacji 77
3.2.1.2. Ostrzeżenie prospektywne w paradygmacie sugestialności interrogatywnej 82
3.2.1.3. Ostrzeżenie prospektywne w paradygmacie DRM 83
3.2.2. Ostrzeżenie retrospektywne 88
3.2.2.1. Ostrzeżenie retrospektywne w trzyetapowym paradygmacie efektu dezinformacji 90
3.2.2.2. Ostrzeżenie retrospektywne w paradygmacie sugestialności nasilonej przypominaniem 95
3.2.2.3. Ostrzeżenie retrospektywne w paradygmacie inflacji wyobraźni i inflacji obserwacji 96
3.2.2.4. Ostrzeżenie retrospektywne w paradygmacie DRM 98
3.3. Uzasadnienie dezinformacji w ostrzeżeniu 100
3.4. Ostrzeżenia podane nie wprost 104
3.5. Klasyfikacja ze względu na stopień sprecyzowania ostrzeżenia i społeczne zdyskredytowanie źródła dezinformacji 108
3.5.1. Sprecyzowanie ostrzeżenia 108
3.5.2. Społeczne zdyskredytowanie źródła dezinformacji 110
3.6. Ostrzeżenie o dezinformacji w badaniach z udziałem dzieci 110
3.7. Wyznaczniki skuteczności ostrzeżenia 116
3.8. Mechanizmy działania ostrzeżenia 118
3.9. Problemy z wnioskowaniem o mechanizmach efektu dezinformacji na podstawie badań nad ostrzeżeniem 122
4.1. Efekt skażonej prawdy wykazywany implicite 131Rozdział 5. Wprowadzenie do badań własnych 145
4.2. Efekt skażonej prawdy – klasyczne badania 132
4.3. Efekt skażonej prawdy – replikacje 137
4.4. Mechanizmy efektu skażonej prawdy 142
5.1. Cel badań 145Rozdział 6. Umiejscowienie ostrzeżenia 149
5.2. Główne manipulacje i hipotezy 145
5.3. Strategia analizy danych 147
5.4. Operacjonalizacja skutków ostrzeżenia 148
6.1. Eksperyment 1 149Rozdział 7. Ostrzeżenie w procedurze wstępnego przypominania 177
6.2. Eksperyment 2 158
6.3. Eksperyment 3 163
6.4. Podsumowanie najważniejszych wyników z eksperymentów 1–3 174
6.4.1. Wyniki dotyczące grup dezinformowanych 174
6.4.2. Wyniki dotyczące grup niedezinformowanych 176
7.1. Eksperyment 4 177Rozdział 8. Mechanizmy efektu skażonej prawdy 204
7.2. Eksperyment 5 189
7.3. Podsumowanie najważniejszych wyników z eksperymentów 4–5 202
8.1. Eksperyment 6 204Rozdział 9. Efekt skażonej prawdy a cechy indywidualne 228
8.2. Eksperyment 7 215
8.3. Eksperyment 8 222
8.4. Podsumowanie najważniejszych wyników z eksperymentów 6–8 226
9.1. Wybrane osobowościowe korelaty wielkości efektu skażonej prawdy 228Rozdział 10. Redukowanie efektu skażonej prawdy 242
9.1.1. Eksperyment 9 228
9.2. Wybrane poznawcze wyznaczniki wielkości efektu skażonej prawdy 233
9.2.1. Eksperyment 10 233
9.3. Podsumowanie najważniejszych wyników z eksperymentów 9–10 241
10.1. Eksperyment 11 242Rozdział 11. Metaanalizy 259
10.2. Eksperyment 12 247
10.3. Eksperyment 13 253
10.4. Podsumowanie najważniejszych wyników z eksperymentów 11–13 257
1.1. Dezinformacja – informacje podstawowe 15Rozdział 2. Redukowanie efektu dezinformacji 42
1.2. Metody badania efektu dezinformacji 16
1.2.1. Procedura dwuetapowa 16
1.2.2. Procedura trzyetapowa 18
1.2.3. Procedura czteroetapowa 22
1.2.4. Paradygmat DRM 24
1.3. Mechanizmy efektu dezinformacji 25
1.3.1. Mechanizmy pamięciowe 26
1.3.2. Mechanizmy niepamięciowe 30
1.4. Wyznaczniki wielkości efektu dezinformacji 36
2.1. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą pobudzenia indukowanego po procesie zapamiętywania 43Rozdział 3. Ostrzeżenie o dezinformacji 73
2.2. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą rozgrzania poznawczego. 45
2.3. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą umożliwienia badanym wyboru liczby informacji, jakie mogą zawrzeć w swojej odpowiedzi 46
2.4. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą wywiadu poznawczego oraz Samodzielnie Wykonywanego Przesłuchania 47
2.5. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą wzmocnionej autoafirmacji 50
2.6. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą placebo 52
2.7. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą poziomych ruchów gałek ocznych 56
2.8. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą medytacji z zamkniętymi oczami 57
2.9. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą hipnozy 60
2.10. Redukowanie efektu dezinformacji za pomocą inokulacji 64
2.11. Redukowanie efektu przedłużonego wpływu dezinformacji 69
3.1. Rodzaje ostrzeżeń 75Rozdział 4. Efekt skażonej prawdy 128
3.2. Klasyfikacja ze względu na umiejscowienie ostrzeżenia 76
3.2.1. Ostrzeżenie prospektywne 77
3.2.1.1. Ostrzeżenie prospektywne w trzyetapowym paradygmacie efektu dezinformacji 77
3.2.1.2. Ostrzeżenie prospektywne w paradygmacie sugestialności interrogatywnej 82
3.2.1.3. Ostrzeżenie prospektywne w paradygmacie DRM 83
3.2.2. Ostrzeżenie retrospektywne 88
3.2.2.1. Ostrzeżenie retrospektywne w trzyetapowym paradygmacie efektu dezinformacji 90
3.2.2.2. Ostrzeżenie retrospektywne w paradygmacie sugestialności nasilonej przypominaniem 95
3.2.2.3. Ostrzeżenie retrospektywne w paradygmacie inflacji wyobraźni i inflacji obserwacji 96
3.2.2.4. Ostrzeżenie retrospektywne w paradygmacie DRM 98
3.3. Uzasadnienie dezinformacji w ostrzeżeniu 100
3.4. Ostrzeżenia podane nie wprost 104
3.5. Klasyfikacja ze względu na stopień sprecyzowania ostrzeżenia i społeczne zdyskredytowanie źródła dezinformacji 108
3.5.1. Sprecyzowanie ostrzeżenia 108
3.5.2. Społeczne zdyskredytowanie źródła dezinformacji 110
3.6. Ostrzeżenie o dezinformacji w badaniach z udziałem dzieci 110
3.7. Wyznaczniki skuteczności ostrzeżenia 116
3.8. Mechanizmy działania ostrzeżenia 118
3.9. Problemy z wnioskowaniem o mechanizmach efektu dezinformacji na podstawie badań nad ostrzeżeniem 122
4.1. Efekt skażonej prawdy wykazywany implicite 131Rozdział 5. Wprowadzenie do badań własnych 145
4.2. Efekt skażonej prawdy – klasyczne badania 132
4.3. Efekt skażonej prawdy – replikacje 137
4.4. Mechanizmy efektu skażonej prawdy 142
5.1. Cel badań 145Rozdział 6. Umiejscowienie ostrzeżenia 149
5.2. Główne manipulacje i hipotezy 145
5.3. Strategia analizy danych 147
5.4. Operacjonalizacja skutków ostrzeżenia 148
6.1. Eksperyment 1 149Rozdział 7. Ostrzeżenie w procedurze wstępnego przypominania 177
6.2. Eksperyment 2 158
6.3. Eksperyment 3 163
6.4. Podsumowanie najważniejszych wyników z eksperymentów 1–3 174
6.4.1. Wyniki dotyczące grup dezinformowanych 174
6.4.2. Wyniki dotyczące grup niedezinformowanych 176
7.1. Eksperyment 4 177Rozdział 8. Mechanizmy efektu skażonej prawdy 204
7.2. Eksperyment 5 189
7.3. Podsumowanie najważniejszych wyników z eksperymentów 4–5 202
8.1. Eksperyment 6 204Rozdział 9. Efekt skażonej prawdy a cechy indywidualne 228
8.2. Eksperyment 7 215
8.3. Eksperyment 8 222
8.4. Podsumowanie najważniejszych wyników z eksperymentów 6–8 226
9.1. Wybrane osobowościowe korelaty wielkości efektu skażonej prawdy 228Rozdział 10. Redukowanie efektu skażonej prawdy 242
9.1.1. Eksperyment 9 228
9.2. Wybrane poznawcze wyznaczniki wielkości efektu skażonej prawdy 233
9.2.1. Eksperyment 10 233
9.3. Podsumowanie najważniejszych wyników z eksperymentów 9–10 241
10.1. Eksperyment 11 242Rozdział 11. Metaanalizy 259
10.2. Eksperyment 12 247
10.3. Eksperyment 13 253
10.4. Podsumowanie najważniejszych wyników z eksperymentów 11–13 257
0.00 zł