Wprowadzenie
Rodziny na migracyjnych ścieżkach
Rozdział 1
Rodzina transnarodowa – co to oznacza?
1.1. Od klasycznych teorii migracji do transnarodowości 19
1.2. Transnarodowość jako spojrzenie na współczesne społeczeństwa 23
1.3. Cechy transnarodowości 25
1.4. Transnarodowe pole społeczne i transnarodowa przestrzeń społeczna, czyli gdzie funkcjonują migranci 29
1.5. Krytyka transnarodowości 31
1.6. Transnarodowość w polskich badaniach migracyjnych 35
1.7. Rodzina w badaniach migracyjnych 39
1.8. Rodziny transnarodowe 41
Rozdział 2
Migracje z Polski w perspektywie historycznej
2.1. Migracje polskie, czyli jakie? 49
2.2. Polscy migranci – rys historyczny 51
2.3. Polacy w Norwegii 60
2.3.1. Norwegia jako kraj imigracyjny 60
2.3.2 Polscy migranci 63
2.4. Rodziny migracyjne – prezentacja założeń i metodologii badań 73
2.4.1. Podstawowe założenia badań 73
2.4.2. Realizacja badań 81
Rozdział 3
Praca, szkoła, społeczeństwo – czy polscy migranci w Norwegii zapuszczają korzenie?
3.1. Integracja, asymilacja, kotwice, partycypacja – problemy terminologiczne 85
3.2. Decyzje migracyjne 91
3.2.1. Strategie lepszego życia 94
3.2.1.1. Zarobimy i wrócimy – strategia przetrwania 94
3.2.1.2. „Zobaczyć jak się żyje” – strategia większego komfortu 98
3.2.1.3. Strategie pozaekonomiczne 102
3.2.2. Dlaczego wszyscy? 104
3.2.3. Dla dobra rodziny, czyli władza w procesie decyzji migracyjnych 110
3.3. Rynek pracy i mobilność społeczna 115
3.3.1. Gdy praca niemalże na nas czeka… 121
3.3.2. …i gdy jest dużo trudniej… 125
3.4 Zaufanie, kapitał i partycypacja 134
3.4.1. Czas 138
3.4.2. Zaufanie 139
3.4.3. Nowa codzienność 142
3.4.4. Polska partycypacja 145
3.5. Przez szkolną bramę? Szkoła jako najmocniejsza kotwica? 153
3.5.1. Między polityką a nauczaniem 153
3.5.1.1. Norweski system oświatowy – uwarunkowania i założenia 155
3.5.2. Szkoła norweska a dziecko o pochodzeniu migracyjnym 162
3.5.3. Szkoła versus dom 174
Rozdział 4
Rodzina migracyjna, rodzina transnarodowa – strategie migrantów
4.1. Społeczne praktyki migrantów – rodzina w centrum aktywności 181
4.2. Wybrane praktyki rodzinne polskich migrantów w Norwegii 186
4.2.1. Wsparcie finansowe 186
4.2.2. Migranci i nowe technologie 187
4.2.3. Odwiedziny i wakacje – dla dzieci, dla siebie, dla dziadków 190
4.2.4. Opieka, czyli oczekiwania, zobowiązania i nadzieje 193
4.2.5. Dom /mieszkanie 199
4.2.6. Święta w Norwegii, polskie potrawy i gładź „jak u nas”, czyli zwyczaje i praktyki Polaków na emigracji 202
4.2.7. Społeczno-kulturowe przekazy migracyjne 208
4.2.8. Praktyki migrantów – instrumentalne, kompensujące lub budujące tożsamość – próba podsumowania 211
4.3. Rodzina na nowo, czyli relacje rodzinne i wychowanie w kontekście migracyjnym 216
4.3.1. Jaka ma być nasza rodzina? Negocjowanie ról w związku 216
4.3.2. Migracje a rodzicielskie koncepcje wychowawcze 223
4.3.2.1. Kim będą nasze dzieci – język polski, historia, kultura? 231
Zakończenie
Rodzina transnarodowa – zatrzymani pomiędzy krajami
Załączniki
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel