SPIS TREŚCI
ALICJA HELMAN, Zakochana Grażyna 9
KRZYSZTOF LOSKA, Umiłowanie ojczyzny albo mit antykolonialnego oporu we współczesnych filmach koreańskich 17
ARTUR PISKORZ, Selling England by the Pound, czyli jak kino dziedzictwa i komedia romantyczna leczą postimperialną traumę 35
ALICJA HELMAN, Tak oto los puka do drzwi 67
RAFAŁ SYSKA, Neomodernistyczny melodramat filmowy 93
PATRYCJA WŁODEK, Pragnienie ekscesu. O amerykańskim melodramacie rodzinnym 117
EWA SZPONAR, Sceny z życia postmałżeńskiego. Melodramat rozwodowy w kinie współczesnym 141
KAMILA ŻYTO, Miłość w cieniu gróźb. Namiętność i pożądanie w klasycznych filmach noir 165
BOLESŁAW RACIĘSKI, Melodramat eksploduje, czyli Luis Buñuel i meksykańskie kino gatunków 199
ANDRZEJ PITRUS, Krótki dzień we wrześniu 217
SEBASTIAN JAGIELSKI, Melodramatyczny eksces i walka klas w Trędowatej Jerzego Hoffmana 233
PIOTR ZWIERZCHOWSKI, Kiedy miłość była zbrodnią i kiedy jej w ogóle nie było. O filmach Jana Rybkowskiego 255
MAREK HENDRYKOWSKI, Rodzaj miłości. Poetyka scen miłosnych w polskim kinie lat 1956–1963 277
LESŁAW CZAPLIŃSKI, Grażyna albo melodramat w operze i ze świata opery 289
OLGA KATAFIASZ, Obawa uczuć. Powrót do Howards End i Okruchy dnia – antymelodramaty czy melodramaty, intelektualne czy egzystencjalne? 305
ARKADIUSZ LEWICKI, Przeminęło z wiatrem i Titanic. Anatomia melodramatycznego blockbustera 319
KRZYSZTOF KOZŁOWSKI, Zielonym tuszem na jedwabiu. Wielkie nadzieje Alfonsa Cuaróna 337
TADEUSZ LUBELSKI, Męskie łzy 1995 351
JOANNA WOJNICKA, Cyrano Rostanda, Rostand Michalika 369
ŁUCJA DEMBY, Książkowa miłość. Czy Odette Toulemonde Érica-Emmanuela Schmitta jest „filmem rozkosznym”? 387
MARTYNA OLSZOWSKA, Komedia romantyczna po drugiej stronie Bałtyku – przypadek Glada hälsningar från Missångerträsk (2015) 407
IWONA KOLASIŃSKA-PASTERCZYK, Tylko spojrzenie…, czyli jak Eros rodzi się w cieniu Tanatosa: Poker (1989) Alberta Lattuady 425
ANDRZEJ GWÓŹDŹ, O pewnej odmianie kinostalgii (z Berlinem w roli głównej oraz światem w tle) 451