Lata 90. to w Polsce czas nieustannych transformacji. Zmieniła się sytuacja polskiej kinematografii, status twórców filmowych, styl i tematyka ich dokonań. Reżyserzy, wolni od ideologicznych i cenzuralnych ograniczeń, mogli swobodnie wybierać strategie artystyczne. Pojawia się pytanie, czy podobne przeobrażenia nastąpiły w konwencjach budowania postaci i ich prezentacji na ekranie.
Książka zawiera analizę wizerunków mężczyzn i kobiet w polskich debiutach filmowych lat 90. Filmy zostały dobrane w taki sposób, aby pokazać różne aspekty obrazowania gender – tożsamości płciowej – w najpopularniejszych tytułach całej dekady. Poszczególne wizje męskości i kobiecości są interpretowane w odniesieniu zarówno do zjawisk kulturowych, jak i społecznych, obserwowanych w Polsce po 1989 roku.
Z rozdziałów poświęconych miedzy innymi
Młodym wilkom,
Tacie,
Krollowi, a także
Rozmowie z człowiekiem z szafy wyłania się cała panorama genderowych wizerunków. Każdy z portretów to wypadkowa filmowych konwencji, obyczajowych stereotypów i tradycyjnych wzorców, adaptowanych do warunków nowej rzeczywistości.