SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE 7
1. DEFINIOWANIE TOŻSAMOŚCI 15
1.1. Tożsamość indywidualna czy zbiorowa 17
1.2. Tożsamość osobista/jednostkowa i społeczna 18
1.3. Tożsamość: substancjalizm (esencjalizm) – konstruktywizm 21
1.4. Modele tożsamości Richarda Robbinsa 23
1.5. Wymiary tożsamości Zbigniewa Bokszańskiego 27
1.6. Typy tożsamości (po)nowoczesnej 28
1.6.1. Od pielgrzyma do turysty. Baumana typy tożsamości jednostkowej 29
1.6.2. Tożsamość: między muzeum a supermarketem 32
1.6.3. Między legitymizacją a projektowaniem 34
1.6.4. Od zabałaganionej biblioteki do ponowoczesnego porządku 36
1.7. Etapy nabywania tożsamości 38
1.8. Tożsamość a rola społeczna 44
1.9. Definiowanie tożsamości w warunkach globalizacji 47
2. KILKA SŁÓW O METODZIE 51
2.1. Badania licealistów – test dwudziestu stwierdzeń i test asocjacji 59
2.1.1. Dobór i charakterystyka próby 61
2.1.2. Krótka charakterystyka miejscowości, w których realizowano badania 63
2.1.3. Realizacja badań 70
2.1.4. Charakterystyka respondentów 71
2.2. Studenci – wywiady fokusowe (FGI 78
2.2.1. Podręczniki do socjologii 80
2.3. Analiza prasy 84
2.4. Strategie badania tożsamościowych definicji 88
3. TOŻSAMOŚĆ – SFERA PRYWATNA 89
3.1. Osobowość jako źródło tożsamości 90
3.2. Płeć jako źródło tożsamości 100
3.3. „Rodzina” jako element definiowania siebie 104
3.4. Religia jako źródło tożsamości 114
3.5. Tożsamość prywatna między modernizmem a płynną nowoczesnością 122
4. O JĘZYKU, KTÓRY BUDUJE TOŻSAMOŚĆ 125
4.1. Komunikacja czy język symbol? 131
4.2. Język codzienny 135
4.3. Język a polityka 138
4.4. Język jako źródło tożsamościowych odniesień 140
5. CZY TY JESTEŚ POLAK (MAŁY)? NARÓD I REGION JAKO KREATORY TOŻSAMOŚCI 145
5.1. Tożsamość narodowa studentów 148
5.1.1. Tożsamość regionalna oparta na identyfikacjach pozytywnych 148
5.1.2. My, czyli nie oni. Tożsamość regionalna oparta na identyfikacjach negatywnych 149
5.1.3. My wśród innych 150
5.1.4. Ojczyzna najmniejsza. Miasto jako źródło identyfikacji 152
5.2. Tożsamość mozaikowa licealistów 154
5.3. Tożsamość narodowa w prasie 161
5.3.3. Aktorzy i symbole w konstruowaniu tożsamości narodowej i regionalnej 170
5.3.3 Tożsamość narodowa jako przykład tożsamości wykluczającej 172
5.3.4. Tożsamość europejska jako tożsamość tła 174
5.4. Przestrzeń jako źródło identyfikacji 176
ZAKOŃCZENIE 181
ANEKS 185
BIBLIOGRAFIA 187
STRESZCZENIE 195