SPIS TREŚCI
Wstęp 9
Wprowadzenie 11
ROZDZIAŁ I
Wyjaśnienia terminologiczne. Poszerzenie zakresu znaczenia „opisywania pedagogicznego” 17
ROZDZIAŁ II
Opisywanie w pedagogice (wychowanie, kształcenie, samokształtowanie). Pedagogizm 33
ROZDZIAŁ III
Opisywanie pedagogiczne na polu edukacji. Opisywanie edukacji dla edukacji 55
1. Idee i marzenia edukacyjne 61
2. Realia: edukacja a polityka oświatowa 70
3. Realia: edukacja a uwarunkowanie etniczne, społeczne, wyznaniowe 84
4. Postać nauczyciela: role, stany rzeczy i oczekiwanie 87
5. Rola rodziny w funkcjonowaniu wychowania i kształcenia uczennic i uczniów 97
6. Osiągnięcia uczennic i uczniów (klas początkowych) 106
7. Powiązanie edukacji z innymi dziedzinami działań poznawczych 121
ROZDZIAŁ IV
Opisywanie w literaturze w nachyleniu wychowawczym i kształcącym 133
1. Historia, przeszłość, przemijanie kultury chłopskiej, trwanie kultury ludowej 138
2. Narodziny, macierzyństwo 160
3. Potoczność, tymczasowość, mityczna codzienność 162
4. Przemijanie 173
Zakończenie 183
Bibliografia 193
Indeks nazwisk 205
Streszczenie 209
Summary 211